Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

17. Psychologie poznávací a diagnostické činnosti pedagoga. Metody: pozorování, rozbor výsledků činnosti, rozhovoru. Sociometrie. Psychologická anamnéza. Pedagogicko – psychologická charakteristika žáka.

Úspěšnost učitelovy práce do značné míry závisí na tom, zda dobře zná své žáky. Když chce člověk na někoho působit, musí ho znát.

Obtíže a chyby při poznávání osobnosti:

Projekce – tendence promítat vlastní osobnost do chování jiných lidí. „Podle sebe soudím tebe.“ Např. učitel mylně předpokládá, že žák dokáže pochopit totéž co on sám, a to stejným způsobem uvažování, předpokládá stejný zájem a rozvinutou motivaci jako u sebe apod. Někdy také přisuzujeme druhému člověku např. egoistické, agresivní pohnutky, které jsou v nás v potlačené podobě.

Individuální subjektivní zkreslení – sklon posuzovat lidi zkresleně

- „černými brýlemi“ - pesimistický pohled na svět, člověk vidí na lidech spíše nepříznivé vlastnosti, - „růžovými brýlemi“ – optimistický pohled na svět, sklon vylepšovat si obraz lidí

Předsudky – příslušnost žáka k určité národnosti nebo jiné sociální skupině může ovlivnit jeho posuzování pod vlivem předsudku o příznivých nebo nepříznivých vlastnostech této skupiny, bez ohledu na individuální zvláštnosti žáka. Nebo – nekritické převzetí názoru jiných učitelů o žákovi.

Haló efekt – jedna nápadná (kladná nebo záporná) vlastnost člověka – první dojem – nás ovlivní natolik, že hodnotíme zobecněně všechny jeho vlastnosti. Příznivý dojem podporuje zdůraznění kladných vlastností, nepříznivý dojem má opačné účinky.

Stereotypizace – zej. u učitelů na 2. st. ZŠ a na SŠ, který se setkává s větším počtem žáků a nemůže každého z nich důkladně poznat si pomáhá tím, že je zařazuje do některého z několika schémat, typů (např. podle prospěchu, nadání, svědomitosti, temperamentu, rodinných podmínek aj.) se kterými se dosud často setkávali.

Vysvětlování projevů osobnosti jedinou příčinou – učitelé často jednoznačně usuzují z žákova výkonu na jeho schopnosti, z jeho chování na „vychovanost či nevychovanost z rodiny“ apod. V lidské činnosti a jejích produktech působí však větší počet podmínek – schopností, motivace, aktuálního psychického stavu, situace v rodině, ve školní třídě, zdravotního stavu žáka apod. Učitel by se proto neměl ukvapovat s usuzováním na jednu příčinu žákova chování

Přeceňování psychických vlastností a podceňování situačních vlivů – žák se často odvolává na vnější podmínky (a tím ospravedlňuje svůj nezdar). Učitel má tendenci připisovat žákův nezdar jeho vnitřním vlastnostem – jako nedostatek schopností a svědomitosti a zanedbávat tak situační, vnější podmínky. Záleží však jak na vnějších, tak na vnitřních podmínkách žákovy činnosti.

Témata, do kterých materiál patří