Psychologie - starší varianta 2010
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Stadium formálních operací Dospívající jsou již schopni uvažovat i hypoteticky, aniž by k tomu potřebovali konkrétní zkušenost. Uvažují již o různých možnostech, dokonce i těch které reálně neexistují. Nový způsob myšlení – abstraktní myšlení (je také předpokladem pochopení látky mnoha vyučovacích předmětů např. v matematice, fyzice). Dospívající mají potřebu i schopnost uvažovat abstraktně o tom, co by mohlo nebo mělo být.
Význam pro učitele:
- učitel by měl vědět v jakém stadiu kognitivního vývoje se dítě nachází
- měl by tomu přizpůsobovat vyučovací metody
- poskytovat příležitost k porozumění na vyšších úrovních
- stadium formálních operací usnadňuje předávání abstraktních znalostí
„Intelektové“ učení
Kognitivní učení – je učením , k němuž dochází prostřednictvím zpracování různých informací. Zahrnuje získávání informací, poznávání a porozumění různých vztahů i obecnějších pravidel, která za daných podmínek platí.
- jeho efektivita závisí na dosažené úrovni rozumových schopností jedince.
- kognitivní učení je u člověka (s výjimkou počátečního období života) většinou zprostředkované řečí - tzn. zahrnuje učení na různé úrovni obecnosti: může jít o pojmy, obecná pravidla a principy, i poznávací strategie.
1) Učení pojmům (porozumění jejich obsahu) probíhá již od dětství.
Vytváření soustav představ a pojmů
Myšlení vytváří pojmy a dále s nimi operuje.
Pojem – mentální reprezentace určité skupiny objektů, vystihuje jejich podstatné znaky.
pojem x představa
strom x lípa, bříza, smrk
Při vyslovení slova strom se lidem vybaví různé zrakové představy (lípa, bříza, smrk,…)
Pojem – vyjadřuje to, co je společné
- vyjadřuje se slovem
Pojmové učení – vytváření, osvojování a strukturování pojmů myšlenkovými operacemi,
(zvl. zobecňováním a abstrakcí), včetně logických operací, nejlépe v návaznosti na zkušenost.
2) Osvojování obecných pravidel a principů
(tj. pravidel řešení problémů, fungování světa atd.)
Obecný princip je užitečný jedině tehdy, když člověk chápe jeho smysl a dovede diferencovat situace, na něž by se dal aplikovat (tj. ty, které mají určité společné základní znaky). Jestliže jedinec pravidlo nepochopí a osvojí si je pouze mechanicky, nedovede potom tyto a společné znaky najít.
3) Poznávací strategie
aktivní učení – má větší efektivitu než pasivní přijímání informací. Úspěšné způsoby řešení úkolu si člověk snáze pamatuje, pokud k nim došel sám; problému lépe rozumí, a tudíž si dovede odvodit potřebné souvislosti.
řízené učení – učení, které je řízeno jinou osobou, je pasivnější. Taková strategie učení je preferována tehdy, jestliže je třeba, aby si lidé osvojili přesně totéž a jakákoli tvořivost zde není žádoucí.