Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Psychologie - starší varianta 2010

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.13 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Stadium formálních operací Dospívající jsou již schopni uvažovat i hypoteticky, aniž by k tomu potřebovali konkrétní zkušenost. Uvažují již o různých možnostech, dokonce i těch které reálně neexistují. Nový způsob myšlení – abstraktní myšlení (je také předpokladem pochopení látky mnoha vyučovacích předmětů např. v matematice, fyzice). Dospívající mají potřebu i schopnost uvažovat abstraktně o tom, co by mohlo nebo mělo být.

Význam pro učitele:

- učitel by měl vědět v jakém stadiu kognitivního vývoje se dítě nachází

- měl by tomu přizpůsobovat vyučovací metody

- poskytovat příležitost k porozumění na vyšších úrovních

- stadium formálních operací usnadňuje předávání abstraktních znalostí

„Intelektové“ učení

Kognitivní učení – je učením , k němuž dochází prostřednictvím zpracování různých informací. Zahrnuje získávání informací, poznávání a porozumění různých vztahů i obecnějších pravidel, která za daných podmínek platí.

- jeho efektivita závisí na dosažené úrovni rozumových schopností jedince.

- kognitivní učení je u člověka (s výjimkou počátečního období života) většinou zprostředkované řečí - tzn. zahrnuje učení na různé úrovni obecnosti: může jít o pojmy, obecná pravidla a principy, i poznávací strategie.

1) Učení pojmům (porozumění jejich obsahu) probíhá již od dětství.

Vytváření soustav představ a pojmů

Myšlení vytváří pojmy a dále s nimi operuje.

Pojem – mentální reprezentace určité skupiny objektů, vystihuje jejich podstatné znaky.

pojem x představa

strom x lípa, bříza, smrk

Při vyslovení slova strom se lidem vybaví různé zrakové představy (lípa, bříza, smrk,…)

Pojem – vyjadřuje to, co je společné

- vyjadřuje se slovem

Pojmové učení – vytváření, osvojování a strukturování pojmů myšlenkovými operacemi,

(zvl. zobecňováním a abstrakcí), včetně logických operací, nejlépe v návaznosti na zkušenost.

2) Osvojování obecných pravidel a principů

(tj. pravidel řešení problémů, fungování světa atd.)

Obecný princip je užitečný jedině tehdy, když člověk chápe jeho smysl a dovede diferencovat situace, na něž by se dal aplikovat (tj. ty, které mají určité společné základní znaky). Jestliže jedinec pravidlo nepochopí a osvojí si je pouze mechanicky, nedovede potom tyto a společné znaky najít.

3) Poznávací strategie

  • aktivní učení – má větší efektivitu než pasivní přijímání informací. Úspěšné způsoby řešení úkolu si člověk snáze pamatuje, pokud k nim došel sám; problému lépe rozumí, a tudíž si dovede odvodit potřebné souvislosti.

  • řízené učení – učení, které je řízeno jinou osobou, je pasivnější. Taková strategie učení je preferována tehdy, jestliže je třeba, aby si lidé osvojili přesně totéž a jakákoli tvořivost zde není žádoucí.

Témata, do kterých materiál patří