Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




římské právo otázky ke zkoušce

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (521 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Římští právníci nám zanechali určitý způsob myšlení a středověcí civilisté k tomu přidali obecně pojaté pojmy, proto je pro nás tento vývoj velmi významný. Obnovení římskoprávní vzdělanosti podporovalo představy, že jedním z hlavních projevů veřejné moci je legislativní činnost. Původně měl vladař pouze zajišťovat mír, ale nyní se začaly objevovat názory, že je ztělesněním zákona. Další posun v myšlení římskoprávních škol byl v poměru římského práva k právu národnímu. Glosátoři považovali římské právo za právo obnovené univerzální říše×komentátoři popřeli politický univerzalismus staršího středověku a uznali suverenitu jednotlivých národních států. Římské právo přichází ke slovu tehdy, je-li v právu domácím mezera. Glosátoři vytvořili nauku o děleném vlastnictví(vlastnictví může být děleno na souběžné vztahy, jejichž nositely jsou různé subjekty). Další zásluhou římskoprávních škol je, že dospěly k obecnému vystižení vlastnického práva(toto obecné vystižení v římskoprávních textech marně hledáme). Komentátoři zase začali vlastnické vztahy individualizovat-byly to vztahy v pravém smyslu soukromovlastnické. V učení římskoprávních škol se počal odrážet vliv práva kanonického-a to v oblasti obligačního práva, zejména smluvních závazků.

Francie

Evropský humanismus dal římskoprávní vzdělanosti nový rozměr-prosazuje se v době rozmachu evropské renesance. Právní humanismus vznikl z odporu proti komentátorské škole. Pramenem poznání nikoli CIC, ale Breviarium Alaricianum. Pro ni byly římskoprávní prameny souhrnem autoritativních výroků, které znamenaly nezrušitelnou veličinu. I pro humanisty byly antické památky ztělesněním neměnných, absolutních hodnot, ale v jiném duchu, v duchu nově pojatého lidství.

Vznik právního humanismu ve Francii

Francouzské království unikalo v průběhu celého středověku nejúspěšněji z dosahu univerzalistických představ o jediném světovém impériu. V roce 1219 papež Honorius III. konstitucí Super specula papež zakazuje výuku ŘP v Paříži a Inocenc IV. v celé Francii. Ve středověké Francii existovaly dvě právní oblasti: na jihu-oblast práva psaného a na severu-oblast práva zvykového. Velmi brzy se zde vytvořila právní věda-jejím východiskem bylo působení tzv. zaalpských doktorů. Dokladem vysoké právní kultury na jihu je právní památka Lo Codi, což je summa k justiniánskému Codexu(první spis o římském právu sestavený v provensalském dialektu a později přeložen do latiny). Právní humanismus odmítl dílo italských škol, požadoval návrat k původním pramenům a jejich kritické nepředpojaté studium. S obsahem zákoníku bylo možno nakládat daleko volněji(už ne jen vykládáním jednotlivých míst). Římské právo se stávalo ztělesněním určitých vnitřních hodnot=psaný rozum. Právní humanisté nebyli obdivovateli Justiniánova kodifikačního díla, naopak tvrdili, že klasické právo bylo jeho zásahy porušeno. Vznikají náběhy k jakési prvé novodobé legislativní a kodifikační teorii. Jejich díla jsou ve způsobu podání látky daleko lepší než práce komentátorů. Objevuje se souvislý text, uhlazená forma=elegantní jurisprudence. Právní humanismus požadoval znalost nejen latiny, ale i řečtiny(studovali řecky psané texty). O pracovní metodě i práci právních humanistů se hovořilo jako o francouzském mravu=mos gallicus(zatímco tradiční bartolismus komentátorů byl označován jako mrav italský=mos italicus). Tento směr je spojen s univerzitním akademickým životem a s postavením právnické inteligence. Protože stále platil zákaz přednášení římského práva na pařížské univerzitě, zvětšovala se i poptávka po vzdělání, vznikala soukromá učiliště. Po roce 1572 (Massacre de la Saint-Barthélemy-bartolomějská noc) francouzští hugenoti odchází do Nizozemí. Zákaz přednášek padl definitivně až r. 1679. Zakladatelem francouzské humanistické školy byl Ital Andreas Alciatus(1492-1550) a jejím střediskem se stala univerzita v Bourges. Dalšími významnými osobnostmi byly: Guillaume Budaeus, Jacobus Cuiacius(hlava akademického sídla školy-univerzity v Bourges), Hugo Donellus, Francois Hotomanus, Haloender, B. Brissonius, Scipio Gentilis, Gothofredus, Duarenus. Největším přínosem francouzské školy byl nový přístup k římským pramenům - kriticko-historická metoda. Význam justiniánské kodifikace klesl. Humanisté se stali předchůdci pozdější přirozenoprávní školy. Humanistická škola přispěla také k rozvoji systematického právnického myšlení.

Témata, do kterých materiál patří