Státověda vypracované otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- monokratické a kolegiální zásady
- výkonné orgány jsou obvykle monokratické (ne vláda), samosprávné kolegiální
- jmenovací a volební zásady
- jmenovací - oblast státní správy (vláda, ústřední a územní orgány)
- volební – orgány samosprávy, prezident, kancléř, členové Spolkové rady ad
Činitele ovlivňující zásady veřejné správy:
- historický vývoj
- ústavní řešení vztahů mezi nejvyššími státními orgány
- tradiční podoba uplatňování některých z těchto zásad
- správně územní uspořádání státu
- míra a rozsah samosprávy
- demokratičnost prostředí
- charakter koncepčně pojímané úlohy státu
Kontinentálně evropský systém místní správy
- dvojkolejnost místní správy – působení dvou relativně nezávislých správních okruhů
- 1) orgány místní státní správy (prefekti ve Francii a Itálii, zemští radové a prezidenti v SRN)
- je řízena vládou
- 2) volené orgány místní samosprávy
- následek emancipačního vývoje místní samosprávy x centralizovaná správa za absolutismu
- původně francouzský model – v německu modifikován a poté převzat k nám
- smíšený model – orgány místní samosprávy mají kromě místně samosprávných funkcí i část přenesené místní státní správy – přenesená působnost, v ČR obce a kraje
Angloamerický model státní správy
- odlišné historické a politické podmínky vývoje
- vývoj byl vytvářen zdola
- základní systém místní správy je tvořen orgány samosprávy x orgány státní správy plní spíše komplementární funkce a netvoří odpovídající druhou kolej místní správy
Ústřední orgány státní správy *
- rozsáhlá skupina orgánů státní samosprávy
- společné znaky: ústřední a výkonný charakter, specializovaná věcná působnost, řídící pravomoc vůči podřízeným orgánům
- liší se ústavně politickým postavením vedoucího (je členem vlády – ministr, státní sekretář, předseda, není členem vlády – ředitel, přednosta, prezident)
- o jejich postavení rozhoduje vztah k některému z nejvyšších orgánů a zákonodárcova představa o specifikaci objektu jejich působnosti
- je důležitá forma vlády (parlamentní – mají samostatnou působnost, prezidentská – jsou podřízeny prezidentovi)
- zbůsob ustavování ministrů a vedoucích ústředních orgánů státní správy - hlavně jmenovací princip, volební princip, někdy kombinace
- formy kontroly – interpelace, dotazy, otázky
- ministr má právo (nebo na vyzvání povinnost) účastnit se schůzí parlamentu
- institut vyšetřovacích výborů – zřízené parlamentem za účelem vyšetřování věcí veřejných (USA, SRN, Itálie, Rakousko, ČR)
- politická odpovědnost vlády a jejích členů
- resortní princip – odpovědnost ministra za řízení a rozhodování ve svěřené oblasti
- ministři mají odpovědnost ústavní a služební