Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zkouška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (209.99 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Pro účely NBI není podstatné zda bylo vydáno ve sporném nebo nesporném řízení – musí však být naplněna podmínka, že soud ze své autority rozhoduje o určité otázce mezi stranami.

Rozhodnutí není:

  1. v pojetí NBI to nejsou procesní rozhodnutí, jejichž cílem není upravit procesní vztahy mezi stranami, ale pouze regulovat další průběh řízení (předvolání, předvedení, přibrání znalce,...)

  2. rozhodnutí o prohlášení vykonatelnosti rozhodnutí ve smyslu původního NBI *

  3. rozhodnutí o nařízení výkonu či exekuce rozhodnutí *

*- účinky těchto rozhodnutí jsou teritoriálně omezeny

  1. nařízení výkonu rozhodnutí

nakládání s cizím rozhodnutím:

  1. proces uznání a výkonu rozhodnutí je centrem úpravy NBI.

  2. „pátá svoboda“ volný pohyb rozhodnutí mezi čl.st.EU

  3. rozhodnutí soudu nebo jiného orgánu má bez dalšího účinky pouze na území státu kde bylo vydáno. Omezení výkonu státní moci na teritorium příslušného státu je projevem mezinárodně právní zásady svrchované rovnosti států aby soudní rozhodnutí mělo účinky a mohlo být vykonáno na území jiného státu, je nutné, aby bylo tímto tzv. dožádaným státem uznáno.

  4. NBI – obsahuje pravidla pro postup v případě uznání rozhodnutí a odepření uznání a výkonu. Samotný výkon rozhodnutí probíhá dle práva státu, na jehož území je rozhodnutí vykonáno.

  5. NBI zdůrazňuje v procesních otázkách zásadu legis fori. Procesní postupy v rámci uznání a výkonu rozhodnutí se řídí právem státu fóra. Aplikace národního práva nesmí však být v rozporu s cíli a účelem NBI a systémem vzájemného uznávání a výkonu rozhodnutí, které vytvořilo. Cílem NBI není vytvářen nová pravidla pro výkon a zasahovat státům do jejich právní úpravy, nýbrž zajistit stejnou úroveň a účinek rozhodnutí jak ve státě vydání, tak ve státě výkonu.

  6. Původní NBI obsahovalo v rámci nakládání s cizím rozhodnutím tzv. prohlášení vykonatelnosti. Toto bylo hodnoceno jako jedna z překážek volného pohybu rozhodnutí. Revidované NBI toto již neobsahuje.

  7. Řízení o výkonu je upraveno v čl. 39 – 44 NBI

  8. Odepření výkonu rozhodnutí je upraveno v čl. 46 – 57 NBI

Výkon cizího rozhodnutí:

Čl. 39 NBI: Rozhodnutí vydané v některém členském státě, které je v tomto členském státě vykonatelné, je vykonatelné v jiném členském státě, aniž je vyžadováno prohlášení vykonatelnosti.

NBI – neupravuje vlastní postup pro výkon rozhodnutí

  1. řízení o výkonu cizího rozhodnutí se řídí právem dožádaného státu (státu místa výkonu, čl. 41/1) v českém právním řádu se bude jednat o postup dle 251 a násl. osr.

  2. Právem státu místa výkonu cizího rozhodnutí se řídí:

  3. Řízení o výkonu cizího soudního rozhodnutí. Výkon cizího rozhodnutí bude probíhat dle stejných pravidel, jako by šlo o rozhodnutí tuzemské (41/1)

  4. Možnost podávání návrhů na přijetí zajišťovacích opatření (40)

  5. Možnost odepření nebo odložení výkonu rozhodnutí. Důvody pro odepření nebo odložení výkonu rozhodnutí nesmí být neslučitelné s důvody uvedenými v 45 (41/2)

Témata, do kterých materiál patří