Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Česká próza od 70. let 20. století do současnosti

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (163.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Zdeněk Šmíd

Proč bychom se netopili (pro vodáky), Proč bychom se nepotili (pro turisty)

František Nepil, J. Suchý, J. Grossmann + M. Šimek

Autoři samizdatové a exilové prózy

Milan Kundera (1929)

světový spisovatel, česká literatura se k němu hlásí, on k nám ne…Narozen v Brně, jeho otec byl muzikolog a klavírista Ludvík Kundera, jeho bratranec byl Ludvík Kundera (básník, prozaik, dramatik, literární vědec a překladatel), po gymnáziu na tř. Kpt. Jaroše studoval hudební kompozici, pak literaturu a estetiku na FF UK a nakonec na FAMU, tam pak přednášel světovou literaturu, r. 1970 musel fakultu opustit a nemohl publikovat. Od r. 1975 žije ve Francii, nejprve jako hostující profesor na univerzitě, odmítl se vrátit do ČSSR, byl zbaven našeho občanství, pak už natrvalo v Paříži a učí na pařížské univerzitě, některá díla vydána v exilovém nakladatelství manželů Škvoreckých v Torontu; od 90. let píše jen francouzsky a nemá zájem překládat svá díla do češtiny, nikdo jiný to však podle něj udělat nemůže, a není ochoten poskytovat rozhovory. Zpočátku básník, pak poezii přestal psát, dramatik, esejista, editor, překladatel a hlavně prozaik.

Kundera část svého díla „odložil“, nehlásí se k ní, distancuje se od ní, nechce o ní mluvit. Patří k ní básnické sbírky z 50. let, poplatné dobovému budovatelskému nadšení, ale kupodivu i vrcholná sbírka Monology o erotické lásce, ale v krizových momentech vztahu; dále 2 hry z 60. let: Majitelé klíčů z období německé okupace a kupodivu i Ptákovina – groteskní fraška, ve třídě na tabuli se objeví kosočtverec (netřeba rozvádět), ředitel aféru vyšetřuje, přitom se ukazuje přízemnost a servilnost osob; pachatelem byl sám ředitel, byl to žert, který se mu ale vymkne z rukou, obrátí se proti němu...

Kundera tuto část své tvorby zavrhl prý kvůli zjednodušujícímu postoji ke světu; tento postoj nazývá lyrický – je pro něj příznačná citovost, která nahrazuje racionalitu, tj. je nebezpečná. Je zřejmé, že ho poznamenala osobní zkušenost s komunistickou ideologií a režimem, pro něž bylo příznačné právě nadřazení „správné víry“ (to je ta citovost, lyričnost) nad kritický rozum. Odpor ke zneužití lyrismu (citovosti) v něm vzbudil odpor k lyrismu (citovosti) jako takovému. (Kundera v 18 letech vstoupil do KSČ, během VŠ studia vyloučen, v době uvolnění členství obnovil, po r. 1968 definitivní rozchod. Obvinění zveřejněné r. 2008, že v roce 1950 informoval StB o příjezdu M. Dvořáčka, bojujícího proti komunismu, odmítá a nechce komentovat.)

Analýza nejrůznějších podob a projevů lyrického postoje ke světu je pak základním tématem té části Kunderova díla, k níž se spisovatel dnes hlásí:

60. léta

Směšné lásky (3 sešity – celkem 10 povídek, ve vydání 1991 už jen 7) – mají významné místo v autorově díle, v nich „našel svůj tón, ironický odstup od světa i od vlastního života“, navázal na existenciální linii literatury; obrovský čtenářský úspěch, některé zfilmovány. Nazval je melancholickými anekdotami. V podtextu zdánlivě rozmarných příběhů se skrývají vážné otázky: Jsme schopni rozhodovat o svých osudech? Do jaké míry jsme zodpovědni za své činy, když nemůžeme zodpovídat za jejich důsledky v okamžiku jejich konání? Hlavními hrdiny bývají muži – intelektuálové; jejich pokusy vzít osud do svých rukou ústí v opak, neboť „naše činy nabývají opačného smyslu, než jaký jim předem přisuzujeme. Naše činy žijí nezávisle na nás svým vlastním životem.“

Témata, do kterých materiál patří