Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Počátky realismu v české literatuře

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (143 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Chudí lidé, Pohorská vesnice; jiného rázu - Chyže pod horami – o lásce pražského studenta k slovenské venkovské dívce, poznává ji, když se před bouřkou uchýlí na osamělý statek.

Jazyk – jasný, prostý, bez metafor a příkras, ale krásná kultivovaná čeština, ve všech dílech používá pouze spisovný jazyk, ne nářečí, i když se přibližuje mluvenému, lidovému jazyku.

Májovci (generace 60. – 70. let)

V 50. letech (Bachův absolutismus - cenzura, perzekuce) – utlumení českého politického i kulturního života, vycházejí jen 2 knihy vysoké umělecké hodnoty - Babička a Kytice, Neruda označil jako „čas za živa pohřbených“.

V 60. letech (po pádu Bach. abs.) – opět politický ruch i kulturní rozkvět, k oživení národního života přispěly tyto kulturní události:

- založení deníku Národní listy, časopisů Lumír, Čas, nakladatelství

- zakládání spolků (institucí) – Sokol (tělovýchovný), Hlahol (pěvecký), Svatobor a Umělecká beseda (střediska českých umělců)

- vydán Riegrův Slovník naučný (velká encyklopedie)

- otevření Prozatímního divadla (1862), 1868 – položen základní kámen a započata stavba ND

Almanach Máj

- vydán v roce 1858, vystoupení nové literární generace – manifestační, programové (měli vyhraněný umělecký program), skupina soustředěná kolem Nerudy a Hálka (hlavní organizátoři) – Světlá, básníci Rudolf Mayer a Adolf Heyduk, prozaička Sofie Podlipská, ze starších přispěli Němcová, Erben, Sabina, Frič, volněji s májovci spjat (v almanachu nebyl) Jakub Arbes.

Charakteristika (program) májovců:

­ hlásili se k odkazu K.H.Máchy, protože měl odvahu bořit konvence, hluboce pravdivě zachytil životní pocity moderního člověka, neuzavíral se světu, podněty odtud však uměl využít originálně a osobitě; (obdivovali i Havlíčka, Němcovou, Erbena)

­ chtěli prohlubovat metodu realistickou, přesto pro ně Máchův romantismus mohl být vzorem (prožívali jako on rozpor mezi ideály a nemožností uskutečnit je, bouřili se však ne jako jednotlivci, ale jménem vrstvy, národa, lidstva);

­ byli nespokojeni s naším politickým a kulturním životem, chtěli mít rozhled po evropské kultuře a prosazovat demokratické ideály – a to spolu souvisí – jen mezinárodní výměnou myšlenek, kontaktem s evropským kulturním vývojem lze uskutečňovat pokrok;

­ proto chtěli povznést českou literaturu na světovou úroveň, včlenit ji do evropské, tzn. nevěnovat se jen domácí tematice a tradici (neplnit jen národně uvědomovací funkci literatury), ale zajímat se i o problémy nadnárodní, obecně lidské, čerpat podněty z cizích literatur (ne je nápodobovat), proniknutí evropských tendencí, myšlenek a podnětů chtěli podpořit překládáním

­ v duchu realistické umělecké metody se soustředili na zachycování současnosti, tj. odvrat od minulosti; odmítali také napodobování lidové tvorby, ta slouží pouze jako inspirační zdroj.

Témata, do kterých materiál patří