Počátky realismu v české literatuře
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
V jednom svém aforismu Neruda říká, že „zmařené existence jsou právě oním kvasem, který rozvoj lidský posunuje dál“. A on sám byl takovou zmařenou existencí, pro oficiální veřejnost společenský trosečník, jenž nezakotvil ani v manželství, v redakci byl odkázán na vůli svého šéfa, který ho nedoceňoval, ale neodvážil se dát mu výpověď, neboť nikdo si netroufal zastoupit Nerudu jako fejetonistu.
novinářská činnost
Dnes bychom řekli profesionál na nejvyšší úrovni: texty mají literární hodnotu a autor se představuje jako vnímavý člověk s vynikajícím postřehem. Dokázal vyhmátnout podstatu problému, nechybí mu vtip ani satirický humor. Tvorba novinářská a beletristická je ve vzácné symbióze (podobně u K. Čapka), novinářská nezapře dobrého beletristu a beletristická nezapře dobrého novináře. (Místy ale novinářské duchaplné vtipkování mělo v poezii či próze i neblahý vliv. – Všiml si Šalda.)
Napsal přes 2000 fejetonů (podepisoval trojúhelníkem), v těchto odlehčených, vtipných vypravováních a úvahách reagoval na události všedního i národního a politického života, témata sociální, politická, kulturní, cestopisné črty. Mohl být kritický, nabádavý („dravý“) i zábavný („hravý“); jako by si připravoval čtenáře pro svá náročnější díla literární. Fejetony v novinách (pod čarou) měly úspěch, nejznámější fejetony: Kam s ním, Jazyk mateřský; vydával i soubory fejetonů: Studie, krátké a kratší; Žerty hravé i dravé; Menší cesty; Obrazy z ciziny; Pražské obrázky.
Různí lidé – psychologická studie zajímavých osob, s nimiž se setkal na svých cestách po Evropě.
básnická činnost
- poezie myšlenkově i formálně náročná, složitá, ale srozumitelná, bez přemíry básnických obrazů, „spousta obrazů myšlenku až dusí“ nebo rozmělní, a to Neruda nechce, záleží mu na přesném vyjádření, sdělení myšlenky; tvořil zvolna, těžce, vycházel z úvah, tj. ne spontánně, z náhlé intuice;
- realistický, kritický pohled na svět (žádná idyličnost), odhaluje rozpory, podává nezkreslený obraz, je nesmiřitelný, nesmlouvavý, soudící, pochybovačný, často skeptický a ironický (i sebeironie);
- sklon k reflexivnosti, epičnosti (i v lyrice), nepostrádá vtip, sarkasmus, humor, sociální cítění;
- básnický výraz a jazyk – zhuštěný, strohý, někdy drsný, hořký, ponurý, neuhlazený, explicitní (=výslovně, přímo, jasně řečeno); většinou užívá trochej;
6 sbírek:
Hřbitovní kvítí (1858) – reflexivní a intimní lyrika, celková nálada sbírky je odrazem atmosféry v 50. letech (Bachův absolutismus), převažují v ní pocity hořkosti, zklamání, beznaděje, skepse, častá ironie i sebeironie, také osobní bolest, osamocení (smrt otce, přítele a nenaplněná láska), o smrti mluví jako o „mocnosti věčné proměny“, nikoli jako o absolutním konci; neuhlazenost a drsnost básnického výrazu; přijato nevraživě kritikou i čtenáři; např. básně: Na vršíčku dům stál bláznů, Mezi hroby dva se červi potkali – vtipné, satirické básně.