Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




MO 1AB-CR a jeho vývoj, význam, dělení a systém řízením+Kultovní úloha vody ve Wellness

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (100.73 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Obchod mezi Evropou a Asií a hedvábná cesta

Obchod mezi Evropou a Asií ovládali před příchodem Portugalců Arabové, jejichž nejvýznamnějším obchodním střediskem byl Aden. Ve 14. – 15. Století obchodovaly arabské plachetnice z Adenu a Maskatu se všemi velkými přístavy na březích Indického oceánu. Arabští kupci se usazovali v Kalikatu a Malace i v přístavech na východním pobřeží Afriky. Jemen tehdy byl námořní a obchodní velmocí, která zprostředkovala prodej koření z Indie a Malajska do Evropy. Arabové dopravovali své zboží do Alexandrie a Jaffy, kde je přebírali benátští kupci, aby je dopravili na Evropské trhy.

Druhá obchodní cesta mezi Asií a Evropou vedla po souši z Číny přes Bucharu k Černému a Azovskému moři. Byla to starobylá hedvábná cesta, kterou Číňané používali již ve starověku, která ústila v Azovu, kde měli obchodní stanici Janované. Azov byl ve středověku velkým tržištěm zboží z východní Asie, Ruska, Levanty a Itálie. Cesta měřila neuvěřitelných 9000 km, proto trvalo i několik let, než se karavany dostaly z jednoho jejího konce na druhý. Hedvábná stezka tak byla nejdelší trasou, která v té době existovala. Významná proto byla jak z hlediska ekonomického, tak i kulturního, jelikož umožňovala kontakt mezi západním a východním světem. Název Hedvábná stezka se uchytil až v 19. století, kdy tak trasu pojmenoval německý zeměpisec a cestovatel baron Ferdinand von Richthofen.

Tvořilo ji několik tras, jež spojovaly Čínu s Římskou říší. Hlavní větve lemovaly poušť Taklamakan, na ně se napojovaly větve další, například ze Sibiře a Indie. Všechny pak protnuly Střední Asii, Persii a mířily do Středomoří. K tomu, aby obchod na stezce vzkvétal, bylo potřeba míru, za válek ruch na stezce utichal. Obchod po Hedvábné stezce byl důležitým faktorem při rozvoji velkých starověkých civilizací v Číně, Mezopotámii, Persii, Indii i Itálii. Díky ní mohly být de facto položeny základy moderního světa.

Další objevy

V roce 1471 překročení rovníku, 1486 -1487 obeplutí Mysu dobré naděje. Teprve roku 1488 se Bartolomeo Díaz dostal až za mys Dobré naděje a zjistil, že se africké pobřeží obrací na sever. Bylo mu jasné, že před ním leží otevřená cesta do Indie. Díky nedostatku potravin a vzpouře posádky byl však donucen k návratu. Jeho plavba však měla velký význam pro všechny další cesty, protože dokázala, že mezi Afrikou a Indií je otevřené moře. Jeho podrobné mapy a zkušenosti posloužily o deset let později Vasku de Gamovi na jeho objevitelské cestě. Ten patřil mezi nejvýznamnější mořeplavce a stejně tak italský mořeplavec Kryštof Kolumbus. Cesta Kryštofa Kolumba do Indie znamenala v roce 1492 objev nového světadílu – Ameriky (i když dnes víme, že dávno před ním tam dopluli Vikingové). Pro cestování po moři bylo podstatným pokrokem používání kompasu, který byl převzat z Číny.

Témata, do kterých materiál patří