Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Veřejná správa

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (148.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Člení se na tzv.

- akty konstitutivní, jimiž se zakládají,mění nebo ruší určité správně právní vztahy,

- akty deklaratorní, jimiž se stvrzuje existence či neexistence určitého správně právního stavu.

V případě vnitřního zaměření individuálních správních aktů se jedná o individuální služební akty, obvykle označované jako individuální služební pokyny, slouží k realizaci řídících pravomocí představitelů správních orgánů vůči jednotlivým pracovníkům v organizačním systému veřejné správy ve vztazích nadřízenosti a podřízenosti.

c/ Dohody správně právního charakteru

Dohody správně právního charakteru představují vzhledem k mocenské podstatě veřejné správy, atypickou formu realizace veřejné správy. Zpravidla se uzavírají navzájem mezi subjekty veřejné správy, případně mezi subjektem veřejné správy a od orgánů veřejné správyodlišným subjektem, často i s určitým státním orgánem, směřují k plnění úkolů veřejné správy. Vždy jsou uzavírány "ve prospěch"jednoho ze subjektů, a to vždy subjektu veřejné správy, který je příslušným na předmětném úseku veřejné správy, jehož se úkoly, k jejichž plnění byla dohodauzavřena, týkají a který také za jejich splnění odpovídá.

d/ Faktické úkony s přímými právními důsledky

Mají pro postavení jejich adresátů přímé právní důsledky. Svou povahou se jedná zpravidla o tzv.bezprostřední zákroky orgánů veřejné správy, nebo o některé úkony při tzv.výkonu správních rozhodnutí.

Takové úkony přichází v úvahu jen tam, kde je pro příslušné situace připouští platné právo, a to jen za podmínek, které jsou právními normami pro jejich uplatnění stanoveny, platí, že k nim může být přistoupeno jen tehdy, kdy to vyžaduje naléhavost zásahu, či nemožnost jiného právního řešení, musí při nich být dodržena tzv. zásada přiměřenosti zásahu. Jedná se o mimořádnou formu realizace veřejné správy, kteráv mimořádných situacích nastupuje namísto jiných právních forem realizace, zpravidla individuálních správních aktů, nebo slouží k přímému vynucení existující dobrovolně neplněné povinnosti.

Kontrolní otázky :

1/ Obecmě charakterizujte veřejnou správu jako činnost.

2/ Co rozumíme pojmem formy realizace veřejné správy? Uveďte jejich strukturu.

3/ Charakterizujte tzv. normativní správní akty.

4/ Charakterizujte tzv. individuální správní akty.

5/ Čím jsou charakteristické tzv. dohody správně právního charakteru ?

6/ Co rozumíme tzv. faktickými úkony s přímými právními účinky ?

V/ Záruky zákonnosti ve veřejné správě

A/ Charakteristika záruk zákonnosti ve veřejné správě

Veřejná správa jako činnost výkonná, podzákonná a nařizovací je vázána zákony a zabezpečuje jejich provedení. Zákonnost se ve veřejné právě projevuje: požadavkem přesného a přísného dodržování a plnění právních norem všemi subjekty správního práva, uskutečňováním funkcí veřejné správy příslušnými metodami a formami realizace výlučně na základě zákonů a při přísném respektování zákonných práv a svobod občanů, poskytováním právní ochrany subjektům správního práva v jejich právním postavení. K zajištění zákonné realizace cílů a úkolů veřejné správy slouží tzv. záruky zákonnosti ve veřejné správě. Obecně se jimi rozumí souhrn právních prostředků, určených k zabezpečení dodržování a zákonné realizace práva pro případ jeho porušení. K zárukám zákonnosti ve veřejné správě patří: zrušení,změna,sistace vadných správních aktů aj. opatření ve veřejné správě, kontrola veřejné správy, uplatňování odpovědnosti za porušení právních povinností, přímé donucení ke splnění právní povinnosti. Záruky zákonnosti ve veřejné správě směřují jak dovnitř veřejné správy, tak i navenek.

Témata, do kterých materiál patří