Veřejná správa
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
B/ Zrušení,změna,sistace vadných správních aktů a j. opatření ve veřejné správě
U právních forem realizace veřejné správy přichází v úvahu jednak vydávání správních aktů, a to jak normativních, tak individuálních, a dále provádění dalších nejrůznějších opatření právně relevantní povahy. Ve sféře veřejné správy platí tzv. presumpce správnosti správního aktu, stejně jako i dalších nejrůznějších opatřenísprávních orgánů, což v praxi znamená, že případné právní vady samy automaticky nezakládají neplatnost těchto forem realizace, ale k jejich neplatnosti je vždy třeba kvalifikovaného posouzení a rozhodnutí příslušného orgánu. Tak lze jen při splnění právem předepsaných podmínek příslušným rozhodnutím zrušit, tj. prohlásit za neplatný normativní správní akt - nařízení vlády, vyhlášku ministerstva, vyhlášku okresního úřadu, vyhlášku obce, příp. dosáhnout změny takového aktu. Obdobná situace přichází zjednání nápravy přichází v úvahu i u individuálních správních aktů. Jde zpravidla o tzv. opravné prostředky ve správním řízení. Pokud jde o další nejrůznější opatření správních orgánů,tady zpravidla jejich zrušení či změně předchází nejprve jejich tzv. sistace, tj. pozastavení jejich výkonu. Teprve není-li v určené lhůtě zjednána náprava samotným orgánem v jehož činnosti je spatřována předmětná nesprávnost, přichází v úvahu rozhodnutí vyššího orgánu o zrušení či změně. Zvláštním případem jsou tzv. paakty, tj. akty, které byly vydány orgánem či subjektem, který nebyl vybaven potřebnou pravomocí. Takový akt ( paakt ) nemá žádné právní účinky a není nutné jej rušit nebo měnit.
C/ Kontrola veřejné správy
Kontrola je nedílnou součástí každé řídící činnosti, realizuje se v příslušných řídících vztazích a spolupodílí se na dosahování stanovených cílů.Kontrola veřejné správy ve svém obecném pojetí zajišťuje provádění veškerých potřebných činností v odpovídajícím rozsahu, směru a čase. Kontrola veřejné správy může být pojata především jako kontrola
- preventivní
- průběžná
- periodická
- namátková
Důležitost kontroly veřejné správy spočívá v tom, že vedle obvyklého zaměření záruk zákonnosti sleduje také dodržování účelnosti a hospodárnosti ve veřejné správě. Ve veřejné správě kontrola plní následující funkce : - poznávací
- zjišťovací
- hodnotící
- nápravné.
Systém kontroly veřejné správy je členěn na
a/ správní kontrolu, kontrolujícími subjekty jsou orgány veřejné správy, přitom v rámci této kontroly lze lišit:
- kontrolu zaměřenou na činnost správních orgánů ve vztazích hierarchické nadřízenosti a podřízenosti, včetně kontroly prováděné uvnitř jednotlivých orgánů veřejné správy,
- kontrolu zaměřenou na plnění povinností subjektů správního práva, stojících mimo vztahy veřejné správy,