Veřejná správa
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Zájmová samospráva je v dnešních podmínkách na počátku svéhorozvoje. Do budoucna lze očekávat její rozmach ( např. v oblasti živnostenských společenstev ). Ucelená soustava orgánů (subjektů) zájmové samosprávy se tedy postupně tvoří.
Kontrolní otázky :
1/ Co rozumíme pod pojmem organizace veřejné správy a jakými orgány je u nás tato organizace veřejné správy v současné době představována ?
2/ Vymezte ve smyslu platné právní úpravy soustavu ústředních orgánů státní správy.
3/ Co rozumíme pojmem orgány územní veřejné správy s všeobecnou působností a o které orgány se jedná ?
4/ Charakterizujte územně dekoncentrované /specializované/ orgány státní správy, uveďte jejich příklady.
5/ Co rozumíme organizací zájmové samosprávy ?
IV/ Realizace činnosti veřejné správy
A/ Charakteristika činnosti veřejné správy a její realizace
Veřejná správa, v organizačním pojetí, představuje účelovězaměřený systém, zřízený resp. vybudovaný za účelem zabezpečení činnosti výkonné moci ve státě ve sféře veřejné správy. Těžiště realizace činnosti veřejné správy přitom spočívá v realizaci obsahu norem správního práva hmotného.Veřejná správa je systémem, který se řadí k systémům "člověkem vytvořeným", a jako takový systém má především sociální poslání a plní funkce společenského charakteru, při tom jde o funkce svým způsobem mocenské a jejich mocenské určení je dáno postavením a posláním veřejné správy ve společnosti. Ve zcela obecné rovině můžeme jako cíl činnosti veřejné správy označit realizaci funkcí státu prostřednictvím funkcí veřejné správy.
Funkce státu:
- vnitřní - je zaměřena dovnitř státu
- hospodářská funkce
- sociální funkce
- kulturní funkce
- ochrana veřejného pořádku
- ochrana práv člověka
- vnější - je zaměřena vně státu
- obrana
- mezinárodní spolupráce.
Cíle a úkoly veřejné správy si tato správa jako činnost výkonná, podzákonná a nařizovací, zpravidla nestanoví sama. Zabezpečuje vlastními prostředky dosahování cílů a plnění úkolů,které vyplývají ze zákonů, jako aktů zákonodárné moci. Přitom je zpravidla třeba, aby si veřejná správa sama cíle a úkoly specifikovala.Specifikace cílů a úkolů samotnými orgány veřejné správy, směřuje ve své podstatě k dosahování základních, tj. zákony stanovených cílů a plnění jim odpovídajících úkolů.
Realizace správy je představována řetězcem :
metody formy
cíle úkoly funkce působenmí realizace
Z hlediska potřeb realizace činnosti veřejné správy je pro dosahování cílů a plnění úkolů veřejné správy tedy rozhodující odpovídající vymezení jednotlivých funkcí, metod a forem realizace veřejné správy a jejich sladění do odpovídajícího systému. To vše musí respektovat a současně i vyjadřovat věcnou rozmanitosr činnosti veřejné správy.