Veřejná správa
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- Česká inspekce životního prostředí,
Český hydrometeorologický ústav, jsou řízeny ministerstvem životního protředí, apod.
C/ Organizace územní veřejné správy s všeobecnou působností
Vzhledem k tomu, že veškerou veřejnou správu nelze realizovat z jednoho místa, tj. z centra, je výkon veřejné správy úrovňově s t r u k t u r o v á n, a to vždy v návaznosti na konkretní územně správní členění státu. Vedle ústřední správy tak zákonitě přichází v úvahu ještě územní správa.
Ú z e m n í s p r á v o u pak v tomto smyslu rozumíme veškeré nižší úrovně správy, než úroveň ústřední.
Od ukončení činnosti soustavy národních výborů v roce 1990 je územní správa představována
- o b c e m i, jako samosprávnými korporacemi územní samosprávya jejich orgány,
- a dále o k r e s n í m i ú ř a d y, jako územně nejnižšími orgány státní správy se všeobecnou působností.
Žádnou vyšší územní úroveň ani samosprávy, ani státní správy s všeobecnou působností,naše soustava orgánů veřejné správy v současné době nezná. Řešení vyšší územní správy se však předpokládá a připravuje ( návaznost na Ústavu ČR, zejména čl.99).
D/ Územně dekoncentrované ( specializované ) orgány státní správy
Tyto orgány jako zvláštní, územně dekoncentrované orgány státní správy, rovněž působí v jednotlivých územních jednotkách územní organizace státu, a to na základě ustanovení zvláštních zákonů. Jde o specializované orgány, přímo odvozené od některých ústředních orgánů státní správy.
Tyto orgány se proto také specializují jen na některý úsek státní správy nebo část takového úseku, či jen některé činnosti. V současné době se jedná zejména o tyto specializované územní orgány státní správy:
- krajské,okresní,městské a obvodní správy policie,
- krajské,okresní,městské a obvodní vojenské správy,
- krajské správy a okresní oddělen Českého statistického úřadu,
- krajská oddělení Úřadu pro technickou normalizaci,metrologii a státní zkušebnictví,
- zeměměřičské a katastrální inspektoráty na území krajů, a katastrální úřady na území okresů,
- krajské, okresní a jinak označené správy spojů,
- krajské orgány specializovaných státních inspekcí (energetická, obchodní, zemědělská a potravinářská apod.),
- inspektoráty Českého úřadu bezpečnosti práce,
- obvodní báňské správy,
- okresní správy sociálního zabazpečení,
- okresní úřady práce,
- finanční ředitelství a finanční úřady,
- školské úřady.
V posledním období se přitom projevovala poměrně silná tendence k vytváření dalších specializovaných územních orgánů státní správy a vyčleňování příslušných působností z působnosti dnešních okresních úřadů.
E/ Orgány ( subjekty ) zájmové samosprávy
Zájmová samospráva jako součást veřejné správy u nás mělav minulosti bohatou tradici. Byla představována nejrůznějšími komorami, svazky, společenstvy, a plnila ve veřejné správěvýznamné poslání. V současné době po obnovení samosprávného pojetí části veřejné správy, vedle správy státní, se postupně vytvářejí, resp.znovu ustavují, nejrůznější samosprávné veřejnoprávní korporace zájmového charakteru s vlastními samosprávnými orgány. Podle současného právního stavu se jedná zejména o advokátní komory, komory komerčních právníků, lékařské komory, stomatologické komory, komory veterinárních lékařů, hospodářské komory, apod.