Veřejná správa
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
b/ vnější kontrolu orgánů veřejné správy a jejich činnost je kontrolována jinými subjekty než orgány veřejné správy. S přihlédnutím ke konkretním subjektům kontroly veřejné správy a k jejich postavení pak rozlišujeme :
- kontrolu vykonávanou zákonodárným orgánem,resp. zastupitelskými orgány,
- kontrolu vykonávanou soudy,
- kontrolu vykonávanou Nejvyšším kontrolním úřadem,
- kontrolu vykonávanou správními orgány,
- kontrolu vykonávanou na základě podnětů, stížností a peticí občanů.
Systém takovéto kontroly umožňuje i uplatnění vlivu občanůna její zaměření a faktické provádění.
D/ Kontrola vykonávaná zákonodárným, resp. zastupitelskými orgány
Tento druh kontroly veřejné správy vyjadřuje podstatu vztahů orgánů veřejné správy a zákonodárného, resp. zastupitelských orgánů.
Zákonodárný orgán je oprávněn v souvislosti se svou zákonodárnou činností kontrolovat veřejnou správu v nejobecnějším slova smyslu.V konkretních vztazích pak zákonodárnému orgánu přísluší kontrolovat
- činnost vlády,
- i činnost jejích jednotlivých členů.
Kontrolou vykonávanou zastupitelskými orgány se rozumí kontrolavykonávaná
- obecními zastupitelstvy
- ve vztahu k dalším orgánům obcí.
E/ Kontrola vykonávaná soudy
Kontrola veřejné správy vykonávaná soudy vyjadřuje ústavně právně zakotvený vztah mezi výkonnou a mezi soudní mocí ve státě.Ve sféře veřejné správy přichází v úvahu kontrola:
- zákonnosti normativních správních aktů,
- a zákonnosti individuálních správních aktů.
Soudní kontrola zákonnosti normativních správních aktů je záležitostí tzv.ústavního soudnictví, když ve smyslu jeho ústavně právní úpravy může ústavní soud rozhodovat
- o zrušení právních předpisů, včetně normativních správních aktů,
- jsou-li v rozporu s ústavou, jinými ústavními zákony, zákony nebo ratifikovanými a vyhlášenými mezinárodními smlouvami o lidských právech a základních svobodách, jimiž je Česká republika vázána,
- dále rozhoduje o ústavních stížnostech proti opatřením, pravomocným rozhodnutím nebo jiným zásahům orgánů veřejné správy, jestliže stěžovatel tvrdí, že jimi byly porušeny jeho ústavně zaručená základní práva a svobody. Soudní kontrola zákonnosti individuálních správních aktů je záležitostí tzv. správního soudnictví,
V současné době stále ještě nebyl Nejvyšší správní soud zřízen. Zatím je praktikována jen jeho funkční varianta orgány příslušnými k soudnímu přezkoumávání správních rozhodnutí jsou ve smyslu platné právní úpravy tzv.obecné soudy.
F/ Kontrola vykonávaná Nejvyšším kontrolním úřadem
Nejvyšší kontrolní úřad je ústavně zřízen jako nezávislý kontrolní orgán, jehož posláním je kontrolovat hospodaření se státním majetkem a plnění státního rozpočtu. Podle zákona č.166/1993 Sb.,o Nejvyšším kontrolním úřadu, vykonává tento orgán příslušnou kontrolu - ministerstev, jiných správních úřadů a státních orgánů, - stejně jako u fyzických a právnických osob.