Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Lineární algebra

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.16 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

34

Lineární algebra

3. Matice

3.36. Příklad.

1

2

3

4

5

6

7

8

0

2

1

0

·

1

2

3

4

5

6

2

7

=

1 · 1 + 2 · 3 + 3 · 5 + 4 · 2

1 · 2 + 2 · 4 + 3 · 6 + 4 · 7

5 · 1 + 6 · 3 + 7 · 5 + 8 · 2

5 · 2 + 6 · 4 + 7 · 6 + 8 · 7

0 · 1 + 2 · 3 + 1 · 5 + 0 · 2

0 · 2 + 2 · 4 + 1 · 6 + 0 · 7

=

30

56

74

132

11

14

·

3.37. Příklad.

 1 1

1

1

·

1

1

−1

−1

=

 0 0

0

0

,

1

1

−1

−1

·

 1 1

1

1

=

2

2

−2

−2

.

Tento příklad ilustruje, že násobení matic obecně nesplňuje komutativní zákon ani pro čtvercové matice,
tj. existují matice A, B, pro které neplatí A · B = B · A. Pokud některá z matic A, B není čtercová,
pak součin B · A nemusí být vůbec definován, přestože součin A · B definován je.

Příklad dále ukazuje, že není splněna ani vlastnost nuly, na kterou jsme zvyklí při násobení reálných

čísel: je-li a 6= 0, b 6= 0, pak a b 6= 0. V příkladu násobíme dvě nenulové matice, a přitom dostáváme
matici nulovou.

Musíme si z toho odnést ponaučení, že násobení matic nesplňuje všechny vlastnosti, na které jsme

zvyklí, a proto při úpravách vzorců obsahujících násobení matic si musíme dát pozor, co můžeme v dané
situaci udělat.

Nabízí se přirozená otázka, zda násobení matic splňuje aspoň nějaké zákony, na které jsme zvyklí

(jinak by bylo skoro zbytečné tuto operaci nazývat násobením). Následující věta ukazuje, že násobení
matic je asociativní a také distributivní vzhledem ke sčítání matic.

3.38. Věta. Nechť α ∈ R a matice A, B, C jsou odpovídajících typů tak, aby níže uvedené součiny a
součty byly definovány. Pak platí

Témata, do kterých materiál patří