Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Lineární algebra

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.16 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

3b − 2c

= 0

2a + 3b

− 2d = 0

− 3a

− 3c + 3d = 0

− 3b + 2c

= 0

0

3

−2

0

2

3

0

−2

−1

0

−1

1

0

−3

2

0

 2

3

0

−2

0

3

−2

0

2a + 3b

− 2d = 0

3b − 2c

= 0

36

Lineární algebra

3. Matice

Proměnné c a d můžeme volit libovolně. Uvedené dvě rovnice nám umožňují dopočítat proměnné b a a
takto: b = 2/3 c, a = d−c. Všechny matice, které komutují s maticí A jsou tedy určeny dvěma parametry:

B =

 d − c

2
3 c

c

d

= c

 −1

2
3

1

0

+ d

 1 0

0

1

,

c ∈ R,

d ∈ R.

Lineární prostor všech komutujících matic M se nám podařilo vyjádřit jako množinu všech lineárních
kombinací dvou konstantních matic. Tuto skutečnost zapíšeme pomocí lineárního obalu takto:

M =

 −1

2
3

1

0

,

 1 0

0

1

=

 −3 2

3

0

,

 1 0

0

1

.

Poslední úpravu (pronásobení první matice třemi) jsme nemuseli dělat, pokud se spokojíme se zlomkem
ve výsledku. V modelových příkladech se dosti často snažíme dostat výsledek vyjádřitelný v malých
celých číslech. Není to samozřejmě naší povinností, pouze pak výsledek lépe vypadá a nás více potěší.

Protože poslední dvě uvedené matice jsou lineárně nezávislé (to snadno zjistíme) a jejich lineární

obal je celý podprostor M , máme výsledek:

Báze M =

 −3 2

3

0

,

 1 0

0

1

,

tj. dim M = 2.

Matice
vektorů

3.42. Poznámka. V definici 3.1 jsme zavedli matice, jejíž prvky jsou reálná čísla. Občas se ale setkáme
s maticemi, jejíž prvky jsou vektory, tedy prvky libovolného lineárního prostoru. Za matici vektorů typu
(m, n) budeme považovat uspořádanou m-tici prvků z Ln, kde L je nějaký lineární prostor a znakem
Ln zde označujeme množinu uspořádaných n-tic prvků z L. Protože lze prvky lineárního prostoru podle
definice 1.6 násobit reálným číslem, lze přirozeně definovat též maticové násobení A · B, kde A = (ai,j)
je matice reálných čísel typu (m, n) a B = (bj,k) je matice vektorů typu (n, p). Výsledná matice A · B je
maticí vektorů typu (m, p) s prvky ci,k, pro které platí:

Témata, do kterých materiál patří