Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




syntax-zpracované všechny přednášky

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.1 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

make the prepositional phrase informational y prominent. Instead, the nucleus would 

probably occur on replied and the adverbial might be lightened and abbreviated by 

pronominalization: He should have replied to IT. 
 

47 

48 

Given a new info 

When shal  we know what Mary is going to do? 

(“given info”) We’l  know next week. (new info)-> we could easily say: Next week. 
(“given info”) She wil  decide next week. (new info) (the introduction is less obvious, but stil , the main 
piece of info is “next week” 
“next week” is the main point of the message. The rest of it introduces the adequate answer to the Q 
(informs that the answer wil  fol ow) -> increasing CD 
 

Theme and focus 

There is a contrast between GIVEN and NEW info as wel  as THEME and FOCUS 

THEME = initial part of any structure when we consider it from an informational point of view |  the 

first element of a clause 

FOCUS = where the new information lies <- final part of the sentence (ideal y) 

Theme is either marked or unmarked 

(ideal, reader friendly) UNMARKED context (bezpříznakový)– low amount of communicative 

dynamism -> from low to high 

MARKED – high amount of communicative dynamism 

Bil  gave it to me. (high CD is in the THEME (at the beginning)) 

 
The relation between FOCUS and NEW INFORMATION 

What´s on today? -> WE ARE GOING TO THE RACES. (the whole sentence is a new piece of info) 

What are we doing today? -> We´re GOING TO THE RACES. (we are is repeated) 

Where are we going today? -> We´re going TO THE RACES. (only “to the races is a new piece of info) 

Témata, do kterých materiál patří