Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VYPRACOVANÉ ZÁPISKY

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.45 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

every word (

linguistic sign) is a combination of signifier and signified (they work together) 

» 

signifier = sound image (different in every language)                         /kʌp/ 

» 

signified = word meaning, image (the same in every language) 

­ the bond between signifier and signified is arbitrary, not logical or natural (there are different words, in 

different languages for the same thing: a dog – der Hund – perro - pes) 

2.  CLAUDE LÉVY-STRAUSS 

French anthropologist 

analysed stories and myths 

studied kinship relationships (příbuzenské vztahy) in different cultures 

kinship system operates with units such as: father, mother, daughter, son and rules for connecting the units 

essence of society: exchange of women by men (it shows the power of patriarchy) 

➢ 

communities where the child takes the name after its mother (it was obvious who the mother was; 

they didn’t understand the connection between sexuality and pregnancy; they wondered how it was 
possible that the woman got a baby; they couldn’t understand why women had periods because in some 
cultures it was interpreted as a disease) 

➢ 

cultures where a maternal uncle is more important than a brother of a father 

➢ 

power of a father/power of a man (male human being is the most powerful although in the past 
the power of a woman was bigger than the power of a man) 

➢ 

wedding: the bride is taken by her father or a male relative who is in a certain age and has a certain 
position in a family, then she’s handed over to the bridegroom 

➢ 

discovery: the further the bride is taken from a place where she grew up, the healthier, more powerful 
the children will be 

3. 

VLADIMIR PROPP (RUSSIAN SCHOOL OF STRUCTURALISM) 

realised that structuralist methods are good for analysing fairy-tales 

Témata, do kterých materiál patří