3. Reformace a konfesionalizace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Maxmilián I.:
oficiálně se hlásil ke katolictví, ale již od mládí byl znám sympatiemi k protestantům (na konci života mu Ferdinand vymohl od papeže, aby mohl přijímat podobojí)
s novým králem nová naděje na zrušení kompaktát -> 1567 zrušeno
1571 se stavové dokonce pokouší o legalizaci Augspurské konfese
během 70. let na krále doléhají zdravotní potíže, a proto se snaží zajistit nástupnictví synovi, ale Rudolfa (se španělskou výchovou) se stavy obávají
Česká konfese – 1575 dokument, který chtějí stavy schválit za to, že nastoupí Maxův syn Rudolf; konfese schvalovala víru nekatolíků (husité, jednota bratrská, luteráni); nevymezovala se vůči ostatním náboženstvím, byla formou obrany, vycházela z Augspurské konfese; císař pod tlakem okolností přijímá a slibuje ji za sebe i syna dodržovat, slib však činí pouze ústně – nepodepsal ji
Rudolf II.:
v politickém životě zastáncem rekatolizace
jeho pražský dvůr fungoval jako jakási „neutrální půda“, kde se scházeli zástupci všech možných (ne)řemesel a (ne)umění, ať již věřili tak či onak
na vysoké posty se dostávají pouze katolíci (a pokud není dostatek katolíků, zůstávají posty neobsazeny, např. nejvyšší purkrabí, kancléř
1608 proti Rudolfovi povstali stavové rakouští, uherští a moravští v čele s císařovým bratrem Matyášem -> čeští stavové za svou službu věrnosti ale požadovali závazný slib, že se stoupencům České konfese dostane plné náboženské svobody -> pod nátlakem císař přistoupil na stavovsky požadavek a 1609 podepsal majestát na náboženskou svobodu (taky za pomoc českých stavů proti Matyášovi)
konečnou tečku za českou reformací pak přirozeně učinilo Obnovené zřízení zemské 1627 a 1628
KALVINISMUS
po Německu druhým ohniskem reformace Švýcarsko, středisko Ženeva, vznikla reformovaná církev (helvetská)
švýcarským reformátorem francouzského původu byl Jan Kalvín
vychází ze stejných zásad jako luterská církev, do reformace však přinesla nové poznání a nové zdůraznění některých stránek evangelia, které v luterské reformaci zdůrazněny nebyly
teprve obě církve společně tvoří jediné světové reformační hnutí
před Kalvínem vystoupil už Ulrich Zwingli, středisko v Curychu -> brzy zemřel a jeho stoupenci většinou splynuli s církví reformovanou Kalvínem
Ulrich Zwingli (1484 – 1531)
ze selské rodiny, humanistické a teologické vzdělání na univerzitách ve Vídni a v Basileji
jako vzor uznával Erasma, 1518 se stal farářem v Curychu
před svým příchodem do Curychu došel k poznání, že Písmo je jediným pravidlem víry a života
usiloval hlavně o mravní nápravu švýcarského lidu, tehdy už svobodného
Švýcaři se dávali najímat jako žoldnéři do cizích (ital., papež. a franc.) vojsk - sám se výprav zúčastnil jako vojenský farář
kritizoval praktiky katolické církve a vedl lid k prostým a jasným božím přikázáním a k evangeliu
v Curychu provedl nejprve radikální změny v bohoslužebných řádech: odstranil mši, sochy i obrazy, dokonce i varhany a církevní zpěv -> když se představitelé katolické církve postavili změnám na odpor, přestal si toho všímat a přiměl městskou radu k usnesení, že se kazatelé mají řídit jedině slovem božím -> vstoupil do řad reformátorů
zdůraznil, že Bůh je původcem všeho a člověk je odpovědný Bohu i za tento svět a jeho řády
usiloval o nápravu zákonodárství (zvl. manželského), staral se o školství, věnoval se péči o chudé a vždy zdůrazňoval přísnou mravnost
od ostatních reformátorů se lišil i svými názory na svátosti a na Večeři Páně -> stejně jako luteráni zavrhoval katolické učení, že chléb a víno se při večeři proměňují v tělo a krev Kristovu, ve svátostech však viděl pouhá znamení (symboly), při nichž se věřící hlásí ke Kristu - ne skutečné obecenství věřících s živým Spasitelem, při němž s námi Kristus obnovuje svou smlouvu
Zwingliho reformy se ve Švýcarsku rychle šířily, došlo ke vzniku Svazu evangelických kantonů X proti nim kantony katolické -> 1531 došlo k bitvě u Kappelu, Zwingli se zúčastnil bojů R. 1531 se dostal Curych do boje s kTOLICKÝMI ěřhléb a víno se při večeři proměi a zvl.na Nnismus světového významu. ém stavu i jako vojenský kazatel, během bitvy byl zabit - postup reformace ve Švýcarsku zabržděn
nejdůležitější spisy: Šedesát sedm článků, Komentář o pravém a nepravém náboženství