PEM-přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Motiv
vnitřní pohnutka jednání člověka jako objektu cílového ovlivňování
motivy vyplývají z hodnotového systému
motivační profil člověka má rozhodující význam pro každé jeho jednání
představuje relativně trvalou nebo dlouhodobou motivační či preferenční orientaci
je to součást celkového profilu osobnosti
základní motivační zdroje:
potřeby
návyky
zájmy
ideály a hodnoty
motivovat znamená:
vyvolat určitou aktivitu
tato aktivita musí po určitou dobu trvat
musí směřovat k určitému cíli
aktivita je vyvíjena uvědoměle
Stimul
Silový prostředek, kterým disponuje subjekt (podnik) cílového ovlivňování
Stimulování je tedy působení zvnějšku na objekt s cílem navodit v pracovníkovi vnitřní odezvu, tj. ovlivnit jeho motivaci, zájem a snahu
Stimulující význam mohou mít:
Peněžní odměna (objektivní, odpovídající, aktuální)
Neformálně provedené hodnocení výkonu (pohovory s pracovníkem, kdy se s ním probere jeho výkon a buď se ocení jako kvalitní, anebo se řekne, že se v tom musí zlepšit)
Společenské a podnikové uznání (jak je společností hodnocena daná profese)
Samotné provádění pracovní činnosti pracovníkem (zná svoji profesi, nemusí se chodit radit, je přesvědčen o společenské významnosti své profese, patří mezi specialistu nebo výkonného pracovníka, má odpovídající vzdělání)
Odpovídající zařazení pracovníka
Osobnost manažera, jeho profil a povahové vlastnosti
Osobnost vedoucího (empatie)
FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ ODMĚŇOVÁNÍ A DALŠÁ VÝHODY
Typ, sektor a velikost podniku
Mikro, malé, střední, velké
Sektor, kde se platí víc a kde se platí míň
Délka zaměstnání
Odměna je závislá na tom, jak dlouho v podniku pracujeme
Výkonnost, pověst zaměstnance
Kvalita práce
Geografický faktor
V Německu jsou vyšší mzdy než u nás
Ziskovost firmy
Vlastní filozofie podniku
Jakou uplatňují mzdovou politiku (v dnešní době nabízí 80 % vlastnický podíl)
Typ společnosti
Typ vlastnictví
Soukromý, národní, mezinárodní podnik
DIMENZE MOTIVAČNÍHO PROFILU
Hodnotová orientace lidí – jestli je zaměřen na poctivou práci, je sám o sobě aktivní, vymýšlí nové přístupy, je tvůrčí
Povahové vlastnosti
Osobní orientace
Činorodost člověka – nalézá si nové řešení, jde do hloubky problematiky
Orientace na úspěch
Zaměření na podnik – zaměření na cíle a ztotožnění s nimi
Úspěšné organizace poskytují stimuly svým tvůrčím pracovníkům např. v podobě:
Pružné pracovní doby, kterou lze individuálně přizpůsobovat jednotlivým tvůrčím pracovníkům
Tolerance jednoty pracoviště a domova, tvůrčí pracovník pracuje neustále a často ani není schopen oddělit svůj pracovní čas od volného
Poskytování speciálních místností pro tvůrčí týmovou práci, většinou ve formě tvůrčích klubů, klidných a dobře vybavených studoven
Zahraniční stáží