PEM-přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Mezi hlavní faktory pracovní (ne)spokojenosti patří:
Manažerský styl
Otevřený demokratický liberální styl řízení, ne direktivní
Výběr zaměstnanců
Spravedlivý, veřejný, objektivní, kvalitní, odborně zajištěný
Vymezení vlastních pozic
Jasné kompetence, jasná podřízenost
Neobjektivnost v hodnocení
Nesmíme způsobit křivdu
Pracovní spokojenost a motivace:
Práce je podstatou lidské povahy
Práce skloubí duševní a tělesnou práci
Práce kooperuje (integruje, propojuje, sjednocuje) lidi
Práce je existenční nutnost
ŘÍZENÍ A HODNOCENÍ PRACOVNÍKŮ A PRACOVNÍHO VÝKONU
Rozhodujícím kritériem úspěšnosti jednotlivců, týmu i podniků jako celku je široce pojatá a nepřetržitě rozvíjená a modifikovaná výkonnost zahrnující v sobě především efektivitu prováděných procesů a jejich „přidanou hodnotu pro zákazníka“
Pojem výkonnost je přitom běžně vykládán jako předpoklad výkonu nebo jako připravenost k výkonu, v nejobecnějším pojetí jako schopnost podávat výkon
ŘÍZENÍ PRACOVNÍHO VÝKONU
Stanovení cílů
Ohodnocení výkonů
Zpracováni podpůrných opatření
Vyhodnocení dosaženého výkonu
V případě naplnění nemusíme nic měnit a v případě nedodržení se musíme vrátit k předchozím krokům
5. přednáška
ADAPTAČNÍ A KARIÉROVÉ PLÁNY
Adaptace pracovníků
Proces adaptace pracovníků v podnikovém prostředí lze v obecné rovině vymezit jako proces aktivního přizpůsobování se člověka životním a pracovním podmínkám.
Jedná se o soubor schopnosti, dovednosti a zkušenosti, které vytváří potřebný potenciál pro snazší přizpůsobení osobnosti prostředí, jak pracovnímu, tak sociálnímu, neboť umožňuji variabilitu chování v jednotlivých situacích.
Cílem adaptace je urychlit zapojení nových pracovníků, zajistit co nejrychleji jejich plnou pracovní výkonnost a zabránit případné nespokojenosti.
Adaptace zahrnuje jak aspekty odborného zapracování a přivyknutí nových pracovním úkolům, tak i sociální začlenění do nového pracovního prostředí.
Adaptace na práci znamená především zaškolení pracovníka pro vykonávání požadovaných úloh.
Úkolem manažera je zajistit, aby pracovník dosáhl co nejdříve potřebnou úroveň kompetencí a dosahoval žádoucích výkonů. Zaškolení může provést osobně nebo ho delegovat na některého ze svých podřízených, pracovníků jiných oddělení (personalista) nebo externistu (školení BOZP).
Za průběh adaptačního období mají personalista a bezprostředně nadřízený zaměstnance společnou zodpovědnost a pro jeho úspěšnost je nutná jejich vzájemná spolupráce vedoucí personálního útvaru je zpravidla členem vrcholového vedení firmy.
Personalisté koordinuji orientaci, metodicky radí (např. zpracovávají vstupní informační podklady) a proškoluji v této souvislosti vedoucí pracovníky v oblasti zásad zpracování plánů adaptace.