PEM-přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Možnost přímého kontaktu
Možnost vzájemného poskytování informací
Možnost pružné volby otázek podle situace
Poznání vyjadřovacích schopností a chování
Možnost vysvětlení nejasností
Posouzení celkového dojmu
Výběr a rozmisťování pracovníků
Aby podnik skutečně vybral ty nejkvalitnější uchazeče o místo musí mít:
Možnost výběru – zajistit požadované množství potenciálních pracovníků
Kritéria výběru – stanovit přesná kritéria na každé místo v podniku, podle kterého pak provádíme výběr
Metody výběru – na jejichž základě bude požadovaný výběr probíhat
Kritéria výběru jsou předem formulované charakteristiky pracovních a funkčních míst, které především shrnují:
Vědomosti a znalosti pracovníka
Dovednosti a zkušenosti
Specifické schopnosti a vlastnosti (např. odolnost vůči psychické zátěži)
Další osobní charakteristiky – pohlaví, věk, druh vzdělání
Povahové a postojové charakteristiky – které jsou důležité pro pracovní místo
Existují dva základní způsoby výběru uchazečů:
Výběrové řízení – realizuje se v případech výběru uchazečů do dělnických profesí, při příjímání procovníků do administrativně-správních a popř. nižších řídících funkcí. Škála používaných metod při tomto výběru bývá užší, průběh řízení je pak jednodušší.
Konkurzní řízení – probíhá při obsazování vyšších řídících funkcí a funkcí specialistů, řízení je složitější, výběr uchzečů probíhá podle širší a přísnější škály kritérií a je rovněž využívána širší paleta používaných metod
Uzavření pracovní smlouvy, většinou se stanovením oboustranné zkušební doby
Adaptace pracovníků
Věnovat zvýšenou pozornost organizační jednotce, věkové skupině či profesním a funkcím s nadprůměrnou fluktuací
Uplatnit spolehlivější metody výběru zaměstnanců
Učinit přímého nadřízeného odpovědným za konečný výběr zaměstnanců
4. přednáška
VEDENÍ LIDÍ, MOTIVACE A STIMULACE
Vedení lidí a jejich motivace je nedílná součást manažerské řídící práce a patří mezi prioritní oblasti
Tato zásada se týká všech úrovní řízení
VEDENÍ
Úkolem je nasměřovat lidi na plnění cílů
Proces ovlivňování lidí takovým způsobem, aby jejich činnosti přispívaly k dosahování skupinových a podnikových cílů
Vedení lidí a jejich koordinace je základní náplní práce manažerů všech úrovní (schopnost vést, usměrňovat, stimulovat a motivovat své spolupracovníky ke kvalitnímu plnění vytyčených cílů)
MOTIVACE A STIMULACE PRACOVNÍKŮ
Schopnost dosahovat odpovídajícího výkonu je determinována zejména kvalifikací pracovníka, ale i jeho fyzickými, duševními a osobními předpoklady pro danou činnost
Motivace je soubor nejrůznějších činitelů představujících vnitřní hnací síly činnosti člověka, které usměrňují jeho jednání
Cyklické schéma motivace