SOK_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- volba prostoru na rokování může ovlivnit pohled partnera (jak je pro nás důležitý a jak k němu přistupujeme).
Je důležité věnovat pozornost:
- celkovému uspořádání, účelnosti,
- barevné sladěnosti, nákladovosti zařízení,
- rozdělení prostoru na pracovní a sociální zónu,
- osobním předmětům - zájmy.
Základní typy uspořádání interiéru
"Klasicky" zařízená kancelář manažera:
- zvýraznění pracovní části - stůl do tvaru "T" (jasná hierarchie a organizace sedících)
- autoritativní řízení, potlačí sociální oblast,
- zvýraznění dominance manažera,
- minimální prostor na společenský a sociální kontakt,
- rokovaní - věcné se zaměřením na pracovní oblast.
- méně výrazně dominuje pracovní část - stůl do tvaru "T",
- zvýraznění dominance (vyvýšená opěrka křesla),
- větší variabilita rokování - v pracovní části rokování z pozice autority, věcně (příkazy, návrh řešení, kritika),
- při sezení za konferenčním stolem - důraz na partnerskou a sociální rovinu (konstruktivní řešení problémů).
- dominantní sociální část (křesla a konferenční stolek),
- minimální pracovní část - kancelářský stůl,
- jasně oddělený prostor na práci a sociální kontakt,
- zvýrazněná tendence řešit problémy diskusí, hledáním kompromisu a dohody - orientace na vztahy, - spíše partnerské rokování zaměřené na budování vztahů a hledání konstruktivních řešení.
Rokovací a zasedací místnost se sezením ve tvaru kruhu
- rovnocennější a partnersky zaměřené rokování účastníků, neurčuje striktně hierarchii,
- demokratický přístup řešení problémů, podporuje diskusi, kreativitu a týmovou práci,
- snižuje hierarchii, no úplně ji nelikviduje.
Místnost pro vybavovaní stránek
- pult tvoří bariéru - jasně rozděluje komunikanty a vytyčuje role,
- snižuje možnosti variability komunikace, pocit odstupu, nadřazenosti, byrokracie (vznik konfliktů),
- určení hranice vyvolává pocit bezpečí v pracovníkovi,
- nepodporuje vytváření sociálních vztahů, výhradně zaměřené na pracovní oblast komunikace.
- sezení zákazníka pod úhlem umožňuje lepší a rovnocennější komunikaci,
- může být narušován osobní prostor pracovníka (naklánět se k pracovníkovi, dívat se na podklady, tendence dívat se mu při práci do počítače)
- možnost lepší sociální komunikace pracovníků navzájem a taky vzájemného rušení, rušení se stránek navzájem.
Komunikace zevnějškem
"Šaty dělají člověka"
Oblečení
"Člověk by se měl vždy oblékat pro práci, kterou touží dělat."
- oblečení volíme vzhledem k prostředí a kom. kontextu,
- nástroj podobně jako reklama,
- pracovní prostředí - oblékat se tak, abychom zrcadlili prostředí, ne šokovali,
- podle průzkumů - lidem, kteří jsou dobře oblečeni, připisujeme větší hodnověrnost,