SOK_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
– přítomnost - prožívání přítomnosti bez uvažování nad plány do budoucna,
– budoucnost - důsledné plánovaní budoucnosti, šetření, studium, větší pravděpodobnost vyšších budoucích příjmů.
2. Kulturní čas (časová orientace v jednotlivých kulturách):
– formální - představuje formální stanovení času pomocí vteřin, min, hod, dnů, roků, fází měsíce a období roku,
– neformální - obecně používané termíny (navždy, ihned, brzy, co nejdříve).
1. MONOCHRONISMUS:
– (Německo, Skandinávie, USA, Švýcarsko)
– čas rozdělený pro jednotlivé činnosti, vždy se věnují jenom jedné činnosti,
– berou časové rozvrhy velmi vážně,
– považují práci za nejdůležitější součást života, více než rodinu,
– považují soukromí za nesmírně důležité, pracují nezávisle.
2. POLYCHRONISMUS:
– Arabové, Latinská Amerika, Jižní Evropa)
– věnují se řadě činností najednou,
– považují časové rozvrhy za užitečné, ne za dogma,
– považují rodinu a sociální vztahy za důležitější než práci,
– udržují aktivní kontakty, pracují v přítomnosti mnoha lidí a s více lidmi současně.
Sociální hodiny:
- kultura a užší společnost udržují určitý časový rozvrh, který diktuje, kdy je správný čas udělat určité důležité věci.
6. přednáška
Komunikace v podniku
- komunikace na úrovni podniku,
- nutná pro dobré fungování podniku,
- především formální - uskutečňuje se podle předepsaných pravidel,
- zaměřená na dosahování cílů,
- v každém podniku je jedinečná:
- komunikační klima,
- komunikační nástroje,
- uplatňované komunikační vzorce a postupy.
Funkce komunikace v podniku
Primární:
- zprostředkování informací o způsobu dosahovaní cíle,
- určování dělby práce, koordinace,
- vysvětlovaní úloh, objasňování role,
- rozpoznávání problémů, podpora rozhodování,
- hodnocení a zlepšování postupů pro dosažení cíle.
Sekundární:
- sociální začleňování, neformální výměna informací,
- předcházení konfliktům a jejich řešení,
- motivace a pracovní spokojenost,
- podniková klima a kultura,
- identifikace.
První v ČR soustředil pozornost na podnikovou komunikaci Tomáš Baťa.
Zdůrazňoval potřebu:
- výběru vhodných komunikačních nástrojů,
- přizpůsobení manažerské komunikace při řízení pracovníků,
- dostatečného porozumění pracovníků tomu, co se od nich vyžaduje.
Komunikační systém podniku
Komunikace v podniku tvoří uzavřený systém, který je tvořen:
- složkami komunikačního procesu,
- jednotlivými úrovněmi,
- komunikačními kanály.
Komunikační kompetence pracovníka:
komunikační odpovědnosti vyplývající především z jeho funkce a úkolů v rámci řízení a zabezpečování jednotlivých procesů v podniku.
Komunikační systém a vazby s použitím standardizace komunikace EU
Evropská unie standardizovala komunikaci v rámci norem EU.