SOK_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
1.1 - “volný průběh”
"Nechci se zbytečně dostat do problémů, a proto se zříkám jakékoliv odpovědnosti za výsledky. Jestliže jsem nucen zaujmout nějaké stanovisko, pak jedině pasivní a souhlasné.“
Značné úsilí je vynakládáno na splnění základních požadavků firmy a na uniknutí pozornosti.
- absence zdravé a otevřené komunikace,
- absence empatie, zpětné vazby a aktivního naslouchání,
- časté delegovaní úloh, pravomocí,
- ignorace konfliktních situací na pracovišti,
- nevytváření vhodných komunikačních vzorců a struktur.
9.9 - “týmový”
"Podněcuji týmovou práci tím, že dávám prostor pro zapojení a iniciativu všech. Zkoumám všechna fakta a hledám alternativy, aby vznikla shoda o nejlepším možném řešení."
Na základě silných mezilidských vztahů a náročných kritérií výkonu je dosahováno nejlepších výsledků:
- jsou vytvářeny podmínky pro zdravou a otevřenou komunikaci,
- využívá se asertivní chování, empatie, aktivní naslouchání a zpětná vazba,
- řešení úkolů je pomocí týmové spolupráce,
- otevřeně se čelí konfliktu, aby se odhalily a vyřešily jeho skutečné příčiny,
- upřednostňuje se osobní přímá komunikace.
9.1+1.9 - “paternalismus”
"Ujímám se vedení tím, že přiděluji práci sobě i druhým. Bráním se zpochybňování svých myšlenek, ale chválím a oceňuji ty, kdo mě podporují.“
Ve firmě platí:
- výkon se očekává, loajalita a poddajnost jsou odměňovány,
- neuplatňovat svou moc vůči těm, kteří podněcují pracovní nadšení a ochotu plnit jejich příkazy,
- užívat metodu „cukru a biče",
- v oblasti pracovního výkonu přistupovat k zaměstnancům striktně a ve věcné rovině,
- při dobrých výsledcích být k pracovníkům empatický a komunikace je i v neformální rovině,
- v konfliktu se podřídit nadřízeným a přijmout jejich řešení.
“oportunismus”
"Přesvědčuji druhé, aby podpořili takové rozhodnutí, které mi přinese užitek. Udělám cokoliv, abych si zajistil osobní výhody."
Projevované úsilí je nedůsledné, založené hlavně na osobním zisku a nikoliv na cílech firmy:
- pravomoci se vykonávají rozporuplným způsobem,
- způsob komunikace s podřízenými závisí od okolností a často se mění,
- sledují se cíle a záměry, které slibují osobní prospěch jen lidem za ně zodpovědným,
- vyhýbání se konfliktům unikáním před odpovědností,
- hodnocení se používá ke zjištění stupně spolupráce.
Etický kodex v podniku
- principy a pravidla etického jednání zaměstnanců,
- navenek organizace nebo vůči sobě navzájem.
1. jednání organizace vůči jejím partnerům, (zaměstnancům, zákazníkům, vlastníkům, dodavatelům i společenskému okolí),
2. chování zaměstnanců vůči firmě (konflikty, přijímání darů),
3. oblast řízení lidských zdrojů (upřednostňování zaměstnanců, sexuálního obtěžování a diskriminace, poskytování neúplných informací při přijímání nových pracovníků)