SOK_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- skloubení verbální, neverbální komunikace a aktivního naslouchání v konkrétní manažerské situaci,
- uplatnění komunikačních zručností jako empatie, asertivity, persuase (ovlivňování a přesvědčování),
- komunikační vzorce manažera odrážejí organizační strukturu podniku,
- hlavním posláním je plnění cílů a úkolů podniku.
Komunikační funkce manažera:
- řídící, informační, delegující, přesvědčovací, motivační, kontrolní, kritizující, organizační a koordinační, rozhodovací, sociální a emoční
Zásady efektivní manažerské komunikace
- jasné a stručné formulace hlavních myšlenek a příkazů,
- využívaní aktivního naslouchání zaměstnancům,
- tvorba kultury otevřené komunikace v podniku,
- tvorba zpětné vazby a informační sítě v podniku,
- předvídaní a předcházení komunikačním konfliktům,
- výběr komunikačních partnerů a situací,
- modelovaní komunikačního procesu,
- zvládání a odstraňování komunikačních bariér apod.
Styl komunikace manažera
1.1 - “volný průběh”
1.9 - “liberální”
5.5 - “kompromisní”
9.1 - “autoritativní”
9.9 - “týmový”
1.9+9.1 „paternalistický“ „oportunistický“
9.1 - “autoritativní”
"Očekávám výsledky a jasně určuji cíle a směr práce. Prosazuji pravidla, která nepovolují žádné odchylky."
Úsilí zaměřené na firemní výsledky s minimálním ohledem na osobní dopad. Komunikace:
- strohé příkazy, očekávání souhlasu,
- jednostranná komunikace, absentuje nebo slabá zpětná vazba,
- vznik konfliktu se potlačuje autoritativním vystupováním,
- omezuje kritiku pouze na nápravu chyb,
- chybí motivace, empatie, aktivní naslouchání a otevřenost v komunikaci.
1.9 - “liberální”
"Fandím způsobu práce, který nenarušuje harmonii mezi lidmi."
Úsilí zaměřené na udržování vztahů s malým ohledem na firemní výsledky. Komunikace:
- časté pochvaly a povzbuzování, pozitivně laděná komunikace,
- vytváření přátelského pracovního klima,
- vyvarování se konfliktů vyjádřením sympatie a podpory,
- minimalizace kritiky, hodnocení oceněním pozitivního,
- preferování harmonie v kolektivu,
- nadměrné využívání empatie, aktivního naslouchání, zpětné vazby apod.,
- neuplatňování asertivity.
5.5 - “kompromisní”
"Snažím se o výsledky, které jsou všeobecně přijatelné a své názory si ověřuji v diskuzi s ostatními, abych si průběžně zajistil podporu.“
Požadavky na výkon jsou v rovnováze s potřebami zaměstnanců a zájmy firmy. Komunikace:
- uplatňuje autoritu přijatelným způsobem a prostřednictvím vzájemných ústupků - asertivní chování,
- flexibilně reaguje na změny situací,
- řeší spory hledáním kompromisu,
- kriticky hodnotí jen, dokud tím přispívá k akceptovatelnému pokroku,
- využívá empatii, aktivní naslouchání i zpětnou vazbu.