SOK_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Etický kodex
- klíčové etické otázky či dilemata - návody na jejich řešení,
- ne příliš obecný,
- zahrnovat specifické podmínky podniku,
- důležitý i proces tvorby kodexu a způsob jeho implementace.
Vedení rozhovorů
Definování rozhovoru
Forma interpersonální komunikace nejčastěji dvou (někdy více) lidí, kteří prostřednictvím otázek a odpovědí dosahují svých cílů.
- nejčastěji probíhají rozhovory osobně,
- rozvojem techniky se dostávají do popředí i rozhovory pomocí moderního média (internet – e-mail, videorozhovor apod.),
- zahrnuje otázky a odpovědi (tazatel a dotazovaný, případně se můžou ptát i odpovídat oba účastníci),
- specifický cíl rozhovoru určuje směr a strukturu jeho obsahu a formy.
Typy otázek
Otevřené otázky / uzavřené otázky
„Jaké jsou Vaše cíle?“ / „Jste ochoten pracovat přesčas?“
Primární otázky / přešetřovací otázky
představují téma / žádají podrobné informace z toho, co již bylo řečeno
Přímé otázky / nepřímé otázky
vyžadují konkrétní specifické informace / větší volnost při výběru odpovědi
Neutrální otázky / předpojaté otázky
„Jak zvládáte řešení konfliktů?“ / „A konfliktní situace zvládáte, že?“
Typy rozhovorů z hlediska struktury:
Neformální rozhovor
- připomíná neformální konverzaci,
- téma je stanovená předem, no otázky vznikají v průběhu rozhovoru,
- cílem je neformální získaní informací.
Řízený rozhovor
- témata jsou volená předem,
- konkrétní dotazy a formulace jsou řízeny právě probíhající interakcí (televizní talk-show).
Standardní otevřený rozhovor
- otevřené otázky jsou pokládány v předem stanoveném pořadí,
- např. pracovní pohovor s více uchazeči o jedno zaměstnání.
Kvalitativní rozhovor
- otázky odpovídající předem stanoveným kategoriím,
- mohou obsahovat možnosti odpovědí nebo hodnotící škálu při velkém množství informací,
Typy rozhovorů z hlediska cílů
- přesvědčovací, hodnotící, kritické, propouštěcí, poradenské, informativní, přijímací
Přesvědčovací rozhovor
- cílem je výměna osobních postojů, víry, chování,
- volí se otázky tak, aby dovedly k požadovanému cíli,
- tazatel může přizpůsobit taktiku podle konkrétní osoby, času a místa.
Příklad:
- při prodeji auta v autosalonu může prodavač klást takové otázky zákazníkovi, kterým příznivě odpovídá právě ním prodávaný automobil.
„Je pro Vás bezpečnost důležitým faktorem?“
„Preferujete nízkou spotřebu paliva?“
„Chcete ušetřit spoustu peněz?“
Hodnotící pohovor
- se hodnotí nadřízeným (kolegům z pracovního týmu) práce dotazovaného,
- cílem je sdělit kladné a záporné stránky jeho výkonu, ocenit a povzbudit dotazovaného,
- také pro vytvoření plánu ke zlepšení pracovního výkonu,
- pomáhá pochopit očekávaní organizace a hodnocení vlastních výkonů.