SOK_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- může vést záznamy z průběhu.
2. Prezentující
- pověřen vyřešením zadání, úkolu či tématu,
- je obvykle zodpovědný za konečný výsledek,
- má nejvíce informací o tématu,
- je podřízen facilitátorovi v rámci diskuse,
- může být zadavatel tématu, vedoucí porady, řešitel nebo vedoucí projektu,
- vybírá s facilitátorem účastníky,
- zprostředkovává předání informací ostatním,
- sděluje, co je cílem setkání, tématu, jaký je jeho význam,
- seznamuje ostatní s konkrétními úkoly,
- vyvozuje závěry a konečná rozhodnutí.
3. Účastníci porady
- optimální počet je 6 – 8 účastníků (min. 4 a max. 10),
- zajištění potřebné skladby účastníků (znalosti, zkušenosti, zařazení, kompetence apod.),
- vyloučit osoby, kterých se dané témata netýkají,
- potřebná informovanost účastníků a jejich příprava,
- potřebná aktivní účast všech účastníků,
- zapojují se ve fázi dotazů a odpovědí, námětů a při přípravě aktivního plánu.
Typologie účastníků
Aktivní a produktivní typ – sleduje informace a reaguje, pokud chce něco navrhnout nebo si myslí, že je něco mylné.
Pozitivní typ – reaguje většinou kladně, pokud kritizuje tak jemně, je pro ostatní přínosem v čase krize a konfliktu.
Nezúčastněný typ – mluvit na něj, klást mu otázky.
Nespolupracující typ – nepodceňovat jej, může být dobrý odborník, potřebuje se předvádět (má jen problém v komunikaci).
Upovídaný typ - často je ho nutno přerušit, odbíhání témat, usměrňovat, může mít i tvořivé myšlení. Poučovatel – usměrnit, zkusit tolerovat, může mít tvořivé nápady.
Nemluvný, plachý typ – provokovat jej a nutit říkat své nápady, oceňovat je, aby získal více sebevědomí.
Pochybující typ- často pochybuje,využít to jako monitorovací systém,hlavně když jsou všichni zajedno
Kverulant – věčné připomínky, vyvolává konflikty, provokuje, narušuje týmovou spolupráci což ovlivňuje celkovou atmosféru.
4. Zapisovatel (role účastníků)
- pořizuje záznam z průběhu,
- posiluje efektivitu pracovního jednání (záznam na flipchart),
- může to být:
- nezávislá osoba,
- účastník,
- zapisovatel, který běžně píše zápisy,
- facilitátor.
Fáze porady
1. příprava
2. průběh:
- prezentace tématu,
- dotazy a odpovědi,
- náměty, zkušenosti,
- komentář prezentujícího a jeho doplňující dotazy (uvědomění rozdílnosti pohledů),
- akční plán a další termíny k tématu.
3. zpracování porady – výstupy
4. realizace úkolů
5. zhodnocení porady
1. Příprava porady
Časové vymezení:
- pevné stanovení a dodržení začátku a doby trvání porad,
- sjednocení termínů a časů v dostatečném předstihu,
- časové vymezení věnování se jednotlivým bodům.
Optimální čas trvání porad: 45 min, max. 1 hodina
- čas pro věnování se jednomu tématu cca 10 min,