SOK_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Poradenský rozhovor
- poskytuje rady,
- cílem je pomoci osobě vyrovnat se s problémy v zaměstnání, s přáteli, rodinou nebo každodenními potížemi,
- tazatel potřebuje informace o člověku, kterému poskytuje radu,
- na základě nich může determinovat původ problémů a přesvědčit člověka změnit určité aspekty v jeho chováni nebo myšlení.
Informativní rozhovor (Interview)
- slouží k zjištění informací od dotazovaného,
- rozhovory v časopisech, při soudním procesu apod.
1. volba osoby, zajištění schůzky (určení cíle a časového rámce rozhovoru),
2. příprava otázek (otevřené otázky),
3. navázaní vztahu s dotazovaným,
4. vyžádaní povolení o zaznamenávání rozhovoru (i když je po telefonu),
5. uzavření a poděkování za rozhovor.
Přijímací pohovor
- výměna velkého množství informací,
- zjišťují se informace o uchazeči, o místě a platě,
- forma dialogu, ne vyslýchání,
- situační otázky – vhodný diagnostický nástroj:
(„Co by jste dělal kdyby….?“ zjišťuje chování v situacích),
- nepřímé otázky – zjištění citlivějších skutečností:
(otázka na úspěchy – co ho motivuje, ne jak je schopný).
Důležité pro uchazeče:
- první dojem,
- otevřenost – na otázky neodpovídat jednoslovně a ani neodbočovat od tématu,
- empatie – dívat se na otázky i z pohledu tazatele, oční kontakt, způsob sezení,
- pozitivnost – zdůraznění svých pozitiv, kvalit a zájmu o pozici,
- schopnost interakce – pozitivní komunikace, spolupráce
- expresivita – verbální sdělení podpořená neverbálním a v konsenzu,
- orientace na druhé – zájem o tazatele a o společnost (podnik).
Otázky při přijímacím pohovoru
Co? – pro získání informací z dosavadní praxe.
Jak? – jak uchazeč postupoval při řešení pracovních úloh a problémů. Informace o skutečných dovednostech.
S jakým výsledkem? – jaký úspěch přinesli postupy, které uchazeč dříve uplatnil. Nepřímé hodnocení úspěšnosti uchazeče.
Motivační otázky – motivace ke změně zaměstnání, proč se uchází o dané pracovní místo, jeho úspěchy apod.
Sebehodnotící otázky – silné a slabé stránky uchazeče.
Finanční ocenění – jaké finanční ohodnocení očekává.
Modelové otázky – pro zjištění speciálních předpokladů pro práci. Nastínění modelových situací.
Doplňkové otázky – zájmy, rodina apod.
Jak všeobecně postupovat při rozhovoru
- ujasnit si cíl rozhovoru (konkrétní cíle, obeznámení s cílem),
- přiměřené rámcové podmínky (časový rámec, místo),
- využívat aktivní naslouchaní (zamezení nedorozumění),
- akceptovat jiný uhel pohledu (chápat jeho postoj – „chápu, že Vás to rozčílilo..“ – nemusí obsahově s dotyčným souhlasit),
- volit vhodný typ otázek vzhledem k cíli,
- zpětná vazba (žádat a poskytovat konstruktivní zpětnou vazbu),
- zaujmout stanovisko,