Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SOK_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (12.35 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednáška

Poradenský rozhovor

- poskytuje rady,

- cílem je pomoci osobě vyrovnat se s problémy v zaměstnání, s přáteli, rodinou nebo každodenními potížemi,

- tazatel potřebuje informace o člověku, kterému poskytuje radu,

- na základě nich může determinovat původ problémů a přesvědčit člověka změnit určité aspekty v jeho chováni nebo myšlení.

Informativní rozhovor (Interview)

- slouží k zjištění informací od dotazovaného,

- rozhovory v časopisech, při soudním procesu apod.

1. volba osoby, zajištění schůzky (určení cíle a časového rámce rozhovoru),

2. příprava otázek (otevřené otázky),

3. navázaní vztahu s dotazovaným,

4. vyžádaní povolení o zaznamenávání rozhovoru (i když je po telefonu),

5. uzavření a poděkování za rozhovor.

Přijímací pohovor

- výměna velkého množství informací,

- zjišťují se informace o uchazeči, o místě a platě,

- forma dialogu, ne vyslýchání,

- situační otázky – vhodný diagnostický nástroj:

(„Co by jste dělal kdyby….?“ zjišťuje chování v situacích),

- nepřímé otázky – zjištění citlivějších skutečností:

(otázka na úspěchy – co ho motivuje, ne jak je schopný).

Důležité pro uchazeče:

- první dojem,

- otevřenost – na otázky neodpovídat jednoslovně a ani neodbočovat od tématu,

- empatie – dívat se na otázky i z pohledu tazatele, oční kontakt, způsob sezení,

- pozitivnost – zdůraznění svých pozitiv, kvalit a zájmu o pozici,

- schopnost interakce – pozitivní komunikace, spolupráce

- expresivita – verbální sdělení podpořená neverbálním a v konsenzu,

- orientace na druhé – zájem o tazatele a o společnost (podnik).

Otázky při přijímacím pohovoru

Co? – pro získání informací z dosavadní praxe.

Jak? – jak uchazeč postupoval při řešení pracovních úloh a problémů. Informace o skutečných dovednostech.

S jakým výsledkem? – jaký úspěch přinesli postupy, které uchazeč dříve uplatnil. Nepřímé hodnocení úspěšnosti uchazeče.

Motivační otázky – motivace ke změně zaměstnání, proč se uchází o dané pracovní místo, jeho úspěchy apod.

Sebehodnotící otázky – silné a slabé stránky uchazeče.

Finanční ocenění – jaké finanční ohodnocení očekává.

Modelové otázky – pro zjištění speciálních předpokladů pro práci. Nastínění modelových situací.

Doplňkové otázky – zájmy, rodina apod.

Jak všeobecně postupovat při rozhovoru

- ujasnit si cíl rozhovoru (konkrétní cíle, obeznámení s cílem),

- přiměřené rámcové podmínky (časový rámec, místo),

- využívat aktivní naslouchaní (zamezení nedorozumění),

- akceptovat jiný uhel pohledu (chápat jeho postoj – „chápu, že Vás to rozčílilo..“ – nemusí obsahově s dotyčným souhlasit),

- volit vhodný typ otázek vzhledem k cíli,

- zpětná vazba (žádat a poskytovat konstruktivní zpětnou vazbu),

- zaujmout stanovisko,

Témata, do kterých materiál patří