SOK_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
5. akční plán a další termíny k tématu (F,Ú,P) – vychází z nejdůležitějších námětů a výstupů, zahrnuje rozdělení úkolů (časový rámec, téma, zodpovědná osoba apod.) a jeho odsouhlasení.
Náměty, zkušenosti – při více návrhů současně, zabezpečit, aby byly zapsány, a otevřít diskuzi jen o jednom z návrhů:
1. účastníka, který předložil návrh požádat o jeho vysvětlení,
2. vyzvat ty účastníky, kteří s návrhem nesouhlasí,
3. vyzvat ty účastníky, kteří s návrhem souhlasí,
4. dát předkladateli ještě jednu možnost vysvětlit svůj návrh, resp. připomínky členů skupiny,
5. shrnout situaci a klíčové argumenty v souvislosti s návrhem,
6. vyzvat skupinu k rozhodnutí o přijetí/nepřijetí návrhu,
7. pokud návrh nebyl přijat, opakují se předchozí kroky s dalším návrhem,
8. pokud návrh byl schválený, požádat o nápady, myšlenky, jak s návrhem postupovat dále.
Zásady průběhu porady
Pravidlo – nesplněný úkol neexistuje.
Jako samostatné body – kontrola a zpětné vazby.
Zápis z porady co nejdříve rozeslat jejím účastníkům.
Zpětná vazba
- uznání a ocenění plnění úkolů,
- pozitivní i negativní hodnocení (hodnotící sendvič),
- důležitý nástroj pro získání hodnocení naší práce (co jsme dělali dobře a co špatně, co mohlo být uděláno jinak).
Zásady:
- analyzovat situaci s cílem pochopit a pomoci, ne ublížit,
- dívat se na věci s nadhledem, bez osobních předsudků,
- nezapomenout na zabalení negativních informací do hodnotícího sendviče – ne demotivovat, naopak motivovat,
- empatie - vcítit se do role hodnoceného – naše slova vložit do úst někoho jiného a nechat je na nás působit.
Způsoby rozhodování na poradách
Autoritativní rozhodování – většinou dělá prezentující (předseda) porady.
Hlasování – problematické při rozdělení skupiny na dva týmy.
Konsenzem – domluvou, kdy se tolerují určité odlišnosti v názorech, a lze dojít v některých záležitostech ke kompromisu.
Jednohlasné rozhodnutí – „ideální řešení“ nebo projev alibizmu, nezájmu nebo pochlebování?
Nejčastější chyby na poradách
- opakovány informace pro pozdě příchozí,
- nemá pevnou dobu trvání, (dlouhá, překročena)
- účastníci - příprava na poslední chvíli, teprve čtou materiály,
- osobní diskuse, nedávají pozor, telefonují,
- nemá strukturu, je chaotická, nejsou podklady,
- nesprávné a nepodložené informace účastníky,
- nepřítomní kompetentní pracovníci,
- dlouhé monology, osobní neshody,
- lidé odcházejí v průběhu porad,
- pravidelná porada je svolána - bezdůvodně
- příliš mnoho účastníků,
- pasivní, nejeví zájem něco řešit, podvolují se,
- není pořízen zápis,
- k jednotlivým bodům programu chybí jasný závěr,
- mnoho bodů, jejich rozsah není časově vymezen.
3. Zpracování porady - výstupy
- při běžné poradě – stručný zápis (jednotlivé úkoly a řešení, zodpovědné osoby, termíny a kontroly),