SOK_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Problémy nesprávného nebo nedostatečného hodnocení
Absence zpětné vazby – zaměstnanci netuší, či práci dělají správně, opakují chyby, neopakují pozitivní činy,
- zaměstnanci se přestanou snažit, domnívají se, že jejich výsledky nikoho nezajímají,
- neuvědomují si osobní nedostatky a neodstraňují je (arogance, nespolehlivost, dezorganizace),
- hodnocení má formální charakter a manažer je pro množství práce opisuje z minulých období.
Zásady hodnotícího pohovoru
- manažer i pracovník přicházejí připraveni (výkazy, záznamy),
- klidná místnost (bez vyrušování telefony),
- dání najevo, že hodnocení bude pozitivní (odstraní se nervozita, pocit zaujatosti),
- začínat dotazem na práci (emocionálně neutrální téma),
- hodnotící sendvič:
1. uznání pozitivních výsledků práce,
2. probrání negativních skutečností,
3. zakončení pozitivními skutečnostmi,
- hodnocení formou dialogu, nesrovnávat s ostatními zaměstnanci,
- vztahuje se k výsledkům práce, výkonu a možnostem zlepšení, ne k projednávání odměny,
- hodnotí se celé sledované období a stanoví se konkrétní úkoly.
Kritický rozhovor
Slouží pro:
- konstruktivní řešení problému,
- řešení konfliktních situací,
- jako forma zpětné vazby,
- předcházení negativním situacím a vlivům.
Vedení kritického rozhovoru
- před rozhovorem ověřit věrohodnost informací (předejít neoprávněné kritice),
- při začátku rozhovoru navázat kontakt pro uvolnění atmosféry,
- je účelné poukázat na jeho předchozí úspěchy a dát je do kontrastu s nynějším problémem,
- podstata kritiky - možnosti:
- vyzvat pracovníka popsat události,
- popsat informace a dát možnost se pracovníkovi k nim vyjádřit,
- dát možnost pracovníkovi vyjádřit omluvu, vysvětlení,
- vyvodit závěry až po získaní stanoviska pracovníka, případně po došetření potřebných informací,
- závěr obsahuje jasné stanovisko se způsobem nápravy a časovým určením a uvedení reálné sankce za nedodržení,
- zhodnocení po uplynutí času na splnění nápravy.
Jak nepostupovat při kritickém rozhovoru:
- nepověřovat vedením kritického rozhovoru jinou osobu,
- nevést kritický rozhovor v přítomnosti jiných osob (zejména před jeho podřízenými, novými pracovníky),
- nekritizovat pracovníka v jeho nepřítomnosti,
- nekritizovat nepřímo, ironickými poznámkami (všichni vědí o kom je řeč, ale dotyčný se nemůže bránit),
- pokud je to možné, nekritizovat pracovníka po telefonu.
Zásady:
1. Kritický rozhovor vedený pro zlepšení pracovního výkonu,ne pro zdeptání a demotivaci pracovníka
2. Nic nepůsobí tak nemotivačně jako nespravedlivé obvinění.
Propouštěcí rozhovor
- důležitá zpětná vazba pro podnik i pro zaměstnance pro ujasnění důvodů odchodu / propuštění,
- forma dialogu, otevřená přátelská komunikace,
- cesta jak udělat odchod co nejpříjemnějším a důstojně se rozloučit.