SOK_-_přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- průběžné rozhovory mezi manažery různých oddělení, projektová komunikace,
- mítinky s představiteli skupin i z jiných pracovních skupin,
- diskuse mezi různými stupni managementu a podniků apod.
3. Horizontální komunikace: (nEnE)
- představuje oboustrannou výměnu informací při spolupráci jednotlivců i skupin v podniku,
- její význam je rozhodující při výkonu pracovních úkolů,
- kromě formální stránky závisí i na neformálních vztazích komunikujících.
Neformální interní komunikace
- vzniká v pozadí formální komunikace,
- představuje neformální výměnu informací v různých komunikačních situacích s komunikačními nástroji, které nejsou upraveny formálními předpisy,
- vzniká na základě potřeby sociální interakce pracovníků podniku,
- mezi různými zdroji podniku, vznikání neformálních skupin s neformálními pravidly komunikace,
- i při nedostatku informací proudících tzv. oficiální cestou,
- může mít na podnik příznivé ale i nepříznivé účinky. (např. když přenášené informace nejsou podložené nebo pravdivé).
Tato komunikace působí rušivě v případech kdy:
- mezi nadřízenými a podřízenými je nedostatečná formální komunikace a jsou redukovány možnosti zpětné vazby,
- namísto kooperace mezi pracovníky převládá rivalita a informace slouží jako nástroj moci (manipulace),
- při neuspokojení potřeby objektivních informací,
- se cíle podniku a pracovníků rozcházejí.
V současné době - podpůrná komunikace - flexibilní odstraňování informačních deficitů.
Pokud kvalitou a množstvím informací převyšuje formální komunikaci - přehodnotit celý komunikační systém podniku.
Zpětná vazba
Je obranou proti komunikačním bariérám (pro existenci organizace mimořádně nebezpečné).
Poskytuje informace o tom, jak byla správa / určité chování / nějaká akce:
- přijata, dešifrována, pochopena,
- jaký efekt a pocity vyvolala.
Cíl – informace o efektu akce a usměrnění chování toho, komu je zprostředkována.
Pozitivní – chceme nějaké chování posílit, zpevnit.
Negativní – chceme nějaké chování potlačit, eliminovat.
Zpětná vazba může nabývat několika úrovní:
1. zpětná vazba na úrovni vnímání /vysílání – příjem/,
např. odpovědi "rozumím", "ano" - ověřuje, že adresát zprávu skutečně slyšel.
Odpověď "rozumím" nepotvrzuje, že adresát rozumí významu zprávy – může jí chápat úplně jinak.
2. zpětná vazba na úrovni kódu může mít charakter kompletního zopakování pokynu. Pracovník je schopen opakovat úkol vedoucího slova od slova, to ovšem neříká, že jej pochopil správně.
3. zpětná vazba na úrovni významu ukazuje, že příjemce opravdu správně pochopil smysl sdělení. Lze jej ověřit kontrolou praktického provedení příkazu.
V organizaci je důležitou formou zpětné vazby hodnocení výkonu pracovníků.