Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




SOK_-_přednášky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (12.35 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Přednáška

Na jejich základě se dá každá komunikace systémově popsat standardními typy.

Princip tohoto systémového označování komunikace je založen na:

- počtu subjektů, které se komunikace účastní,

- jejich kategorizace.

kategorie:

A – (authorities) autority (veřejné instituce, municipality, stát),

B - (business) producenti hodnot (podnikatelské subjekty všech typů),

C - (customers) zákazníci jako příjemci hodnot,

E - (employment/employees) pracovníci a veřejnost.

Každý standardizovaný formát: XnY.

Např.:

- komunikaci mezi zákazníkem a podnikem - C2B,

- mezi "n" pracovníky a podnikem nE2B,

- při podnikové komunikaci, který zastupuje mluvčí, jde o komunikaci typu B2B, B2C, B2A, B2E.

Komunikační systém podniku

Interní komunikace v podniku

probíhá uvnitř podniku mezi:

- nadřízenými a podřízenými,

- managementem a majiteli podniku,

- spolupracovníky,

- jednotlivými útvary.

Podle standardizace EU ji lze typově zapsat jako:

- nEnB - komunikace mezi n-počtem pracovníků (výkonný management, podřízení pracovníci) a podnikem (představiteli podniku - jako např. vrcholoví manažeři, vlastníci podniku) a opačně BnE,

- nEnE - komunikace mezi pracovníky podniku navzájem (výkonný management, podřízení pracovníci).

Interní komunikace v podniku

Formální interní komunikace

1. Vertikální komunikace směrem dolů:

- od managementu přes výkonné manažery až k podřízeným pracovníkům (BnE),

- může obsahovat několik stupňů, jakož i více komunikačních prostředků,

- umožňuje podřízeným pochopit roli, přijmout ji a kooperovat.

Mezi nejčastější média patří:

- přímá komunikace nadřízených s podřízeními (příkazy, nařízení, instrukce, zákazy),

- příručky, nařízení, brožury, řády, směrnice vydané podnikem,

- programy orientované na pracovníky - informační bulletiny, tabule, postery, značky, plakáty, audiovizuální média, podnikové časopisy nebo noviny,

- zprávy a osobní dopisy pro pracovníky apod.

2. Vertikální komunikace směrem nahoru:

- představuje odesílání informací od podřízeného k nadřízeným (nE2B),

- musí být upravená (nevzniká spontánně),

- potřebná podpora, povzbuzování a motivace pracovníků k diskutování o politice a plánech podniku, - nesmí být autoritativně vyžadována.

Mezi média lze zařadit:

- podpůrně koncipované systémy pro vyjádření myšlenek, názorů, kritiky podřízeními,

- otevřené skupinové diskuse,

- listy redakcím podnikových novin, rubriky, oznámení, formální stížnosti,

- jednání pracovníků skrz zaměstnanecké odbory a sdružení.

Diagonální komunikace:

- zahrnuje meziskupinové vztahy, jejichž aktéři mohou být na různé úrovni organizační hierarchie podniku,

- umožňuje různým komunikantům koordinovat své aktivity při řešení pracovních úkolů.

Mezi nejčastější média patří:

- odborné konference, mítinky, diskuse v menších skupinách, kvalifikační školení, vzdělávací programy, tréninky,

Témata, do kterých materiál patří