Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Základy vysokoškolské matematiky pro beznadějné případy - Mach

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (791.38 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

neboť  číslo  3  není  prvkem  jejího  definičního  oboru).  Protože  je  však  definována  pro 
všechna  ostatní  x ,  je  jistě  definována  pro  okolí  bodu 

3

=

x

.  Proto  si  tuto  funkci 

základními  algebraickými  úpravami  přetvoříme  tak,  aby  nově  vzniklá  funkce 
v bodě 3 definována byla. Poté postačí do nově vzniklé funkce dosadit číslo 3 a 
vypočíst její funkční hodnotu v tomto bodě. 
 

3

3

)

3

)(

3

(

3

9

2

+

=

+

=

x

x

x

x

x

x

31

Můžeme  tudíž  říci,  že  jsme  z původní  funkce 

3

9

)

(

2

=

x

x

x

f

  algebraickými  úpravami 

vytvořili novou funkci 

3

)

(

+

= x

x

g

, která se od původní funkce liší tím, že je definována 

v bodě 

3

=

x

.  Pozor!  Nesmíme  nikdy  zapomenout,  že  funkce  f   a  g   si  nejsou  rovny! 

Vyplývá  to  právě  z definice  o  shodnosti  funkcí,  která  říká,  že  dvě  funkce  jsou  si  rovny 
právě  tehdy,  když  mají  stejný  definiční  obor  a  jemu  odpovídající  stejný  obor  hodnot. 
Naše dvě funkce nejsou shodné právě proto, že mají různé definiční obory (a tím vlastně 
i obory hodnot). 

Nyní  nám  již  zbývá  pouze  dosadit  do  nově  vzniklé  funkce  g   za  x   číslo  3  a 

výsledek bude na světě: 3+3=6 

Proto můžeme zapsat výsledek: 

6

3

9

lim

2

3

=

x

x

x

 
Správný zápis celého výpočetního postupu by měl vypadat následovně: 
 

6

3

3

3

lim

3

)

3

)(

3

(

lim

3

9

lim

3

3

2

3

=

+

=

+

=

+

=

x

x

x

x

x

x

x

x

x

Aby  si  čtenář  mohl  rozdíl  mezi  původní  funkcí  a  funkcí  modifikovanou  představit 

Témata, do kterých materiál patří