Základy vysokoškolské matematiky pro beznadějné případy - Mach
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
71
Metoda obecných řešení přesných hodnot
Jak již název napovídá, tato metoda produkuje vždy výsledky ve formě naprosto
přesných hodnot. Jako příklad mohu uvést následující zadání a výsledek:
Zadání: Kolik je
( )1
arcsin
?
Odpověď:
2
π
Výhoda je samozřejmě stoprocentní přesnost výsledků. Nevýhodou však je, že si člověk
při pohledu na některé přesné výsledky těžko vybaví, „jakou kvantitu výsledné číslo
vlastně vyjadřuje“, jinými slovy si dané výsledné číslo někdy jen s obtížemi představíme
na číselné ose. Nechť si čtenář sám rozhodne, zda je schopen si ihned bez počítání
představit na číselné ose třeba číslo
3
7
5 π . Pozor! Tento zápis zmíněného čísla je
skutečně nejjednodušším způsobem, jak danou hodnotu zapsat v režimu přesných
hodnot! Jeho přepis do desetinného čísla by byl již nepřesný. Při pohledu na tento zápis
čísla se však většina lidí zřejmě neubrání úsměvné dodatečné otázce ve stylu „No dobrá,
ale to je vlastně kolik?“ Navíc se při počítání s přesnými hodnotami někdy může stát, že
nemáme šanci ani na to, aby se výsledek nějak odlišoval od zadání. Například:
Zadání: Kolik je
7
2
sin
?
Odpověď:
7
2
sin
Jiný zápis přesného výsledku prostě neexistuje (pomineme-li bezvýznamné alternativy
s rozšířenými zlomky).
Navíc existuje ještě jeden fakt: Metoda výpočtů přesných hodnot
předpokládá vždy existenci obecného řešení. To v praxi znamená, že máme-li
úspěšně počítat s přesnými hodnotami, musí být možné vytvořit (odvodit) vzorec, který
po dosazení příslušných vstupních hodnot vždy vygeneruje správný výsledek. To však
rozhodně není možné vždy! Pro některé laiky může být navíc překvapivý fakt, že některé
(na první pohled leckdy i velmi jednoduché) úlohy není matematika schopna dodnes
obecně vypočítat, přičemž se v mnohých takových případech již s jistotou ví, že to
nebude možné ani v budoucnosti, neboť obecné řešení některých takových je
prokazatelně nemožné. Proto řešitelé rozličných matematických problémů musejí často
používat metody odlišné, jejichž podstata je nastíněna v následujícím odstavci.