Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Diplomova_prace_-_financovani_regionalniho_skolstvi

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (5.25 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami počítá reforma jak s podporou inkluzívního vzdělávání, tak i podporou vzdělávání ve speciálních třídách. V obou typech vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami bude podpora realizována ve třech úrovních:

  • Nízká míra podpory – pro třídy, které vyžadují tento stupeň míry podpory, se hodnota oborového normativu zvýší o 5%. Jedná se převážně o inkluzi dětí s vývojovými poruchami učení nebo chování. V případě vzdělávání dětí ve speciálních třídách bude optimální naplněnost třídy stanovena na 11 žáků ve třídě.

  • Vysoká míra podpory – v běžných třídách, které potřebují tento stupeň podpory bez potřeby asistenta pedagoga, se oborový normativ se zvýší o 10%. Pro vzdělávání ve speciálních třídách bude stanovena optimální naplněnost třídy na 6 žáků (vzdělávání těžce mentálně postižených dětí).

  • Nejvyšší míra podpory – v běžných třídách, které vyžadují tento stupeň podpory s potřebou asistenta pedagoga, se oborový normativ zvýší o 25% bez ohledu na počet asistentů pedagoga ve třídě. Ve speciální třídě pro tento stupeň podpory bude k oborovému normativu s vysokou mírou podpory (viz. předchozí bod) připočtena pevná částka 250 tis. Kč na třídu také bez ohledu na počet asistentů pedagoga ve třídě.76

Nákladové financování nepedagogických pracovníků, zájmového vzdělávání a školských služeb nelze ze zatím dostupných informací blíže specifikovat. MŠMT pouze deklaruje, že nákladové financování bude v kompetenci krajských úřadů, bude vycházet ze stávajícího normativního systému financování a umožní respektovat reálné skutečnosti (ale případně i žádoucí vývoj) jak v jednotlivých krajích, tak v jednotlivých školách a školských zařízeních. Zatím není zřejmé, co bude jednotkou výkonu, ani jestli zůstane zachován objem finančních prostředků, který je do těchto školských institucí alokován v současnosti. L. Němec k normativně nákladovému financování uvedl: „Půjde v podstatě o příspěvek, počítá se s podílem zřizovatele i s poplatkem rodičů, to je ale věcí dalšího vyjednávání.“77

Úplata za vzdělávání a za školské služby má dle koncepčního záměru reformy projít revizí. Ani tato revize není v koncepčním záměru reformy blíže specifikována, ale vzhledem k celkovému pojetí reformy se nebude jednat o její snížení. Jak jsem se již zmínila v kapitole „3.2 Úplata za vzdělávání a školské služby“, dle stávající právní úpravy mohou příjmy z úplaty krýt pouze výdaje na provoz ve školských zařízeních a školách neposkytujících stupeň vzdělání, stávající pojetí úplaty neumožňuje krytí výdajů poskytovaných ze státního rozpočtu. Vzhledem ke kontextu a celkovému pojetí reformy se dá předpokládat, že bude tendence umožnit z úhrady hradit částečně i výdaje jinak hrazené ze státního rozpočtu. Revize úplaty se může významně dotknout např. základních uměleckých škol, u kterých se předpokládá až dvojnásobné zvýšení výše úplaty: „Plán také počítá s úsporami ve financování základních uměleckých škol. Ty financuje ministerstvo školství, ale v budoucnu by to mělo být v kompetenci jednotlivých krajů. Rodiče dětí budou platit oproti stávajícím příspěvkům kolem 300 až 400 korun zhruba dvojnásobek.“78 Taková revize úplaty by mohla být pro některé druhy škol likvidační. Nicméně v koncepčním záměru reformy předloženému k odborné diskuzi není revize úplaty nijak konkrétně specifikována.

Témata, do kterých materiál patří