Makroekonomie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Hyperinflace v Německu (1923)
Důsledkem prohry 1. světové války a Versailleské mírové smlouvy;
válečné reparace a válečný dluh (154 miliard marek), ztráta velké části území a všech kolonií, ztráta desetiny obyvatelstva; narůst inflace zaznamenán již v průběhu války (zrušení zlatého standardu dne 4. srpna 1914);
v roce 1918 bylo množství peněz v oběhu oproti roku 1914 pětinásobně vyšší;
projevy inflace zůstávaly až do konce války takřka skryté - byly stanoveny pevné ceny = skrytá inflace;
po válce obnovením tržního hospodářství – plný projev inflace; řešení dluhové služby - emise dalších peněz ze strany Říšské banky (Reichsbank) → hyperinflace;
každou hodinu docházelo k mnohonásobnému znehodnocení peněz (dvoukilový chléb stál 420 miliard marek);
řešení = měnová reforma (zavedení „Rentenmark“, 15.
listopad 1923);
„Rentenmark“ je kryta průmyslem a zemědělskými pozemky;
2,4 miliardy nových rentových marek vyměněny v poměru jeden bilión papírových marek za jednu marku rentovou;
stabilizace hospodářské situace
Hyperinflace v Zimbabwe
Případ hyperinflace na počátku 21. století;
po politickém převratu (prezident Robert Mugabe) a pozemkové reformě (počátek 90. let) dochází ke konfiskaci zemědělské půdy „bílých“ farmářů;
popření dluhů Mezinárodního měnového fondu; tištění peněz na platby dluhů a rostoucích vládních výdajů;
počátkem 2004 inflace 624 %;
v listopadu 2008 byly odhadnuta roční míra inflace
89.7 sextiliónů procent;
v dubnu 2009 Zimbabwe upustilo od tištění
„Zimbabwean dollar“;
Jihoafrický Rand a USD – používány jako standardní měny.
Trh práce, nezaměstnanost
= místo, kde se střetává nabídka práce (tzn. kde lidé nabízejí svou práci, ucházejí se o práci) s poptávkou po práci (tzn. kde firmy, vláda, domácnosti najímají zaměstnance);
• heterogenní trh;
• nedokonalá konkurence na trhu;
• neúplnost informací;
• různé profese vyžadují různou kvalitu lidského kapitálu (vzdělání, schopností, dovedností).
Na trhu práce zaměstnavatelé a zaměstnanci vzájemně jednají o mzdě, pracovní době a dalších smluvních podmínkách práce.
• Práce nemá stejnou povahu jako jiné statky. Její specifičnost je dána tím, že ji vykonávají lidé, s nimiž je neoddělitelně spjata.
• Lidé se odlišují od ostatních výrobních faktorů, protože jsou nadáni vůlí a myšlením a mají svá práva.
• Trh práce je tvořen třemi základními faktory: – nabídkou práce, – poptávkou po práci, – cenou práce – mzdou.
Individuální nabídka práce
• Nabídka práce představuje volbu jedince, který porovnává užitek z volného času s užitkem, který mu plyne ze spotřeby výrobků a služeb (volný čas obětuje a nabízí za něj práci). • V základním modelu je nabídka práce závislá na: a) výši reálné mzdové sazby, b) mezní újmě z práce spojené s obětováním volného času → s výší mzdové sazby se mění volba mezi užitkem, který plyne ze spotřeby výrobků a služeb, a užitkem z volného času.