Prednasky_marketing-1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- Tři typy konkurenčního soupeření:
- Ve vlastním odvětví (oboru)
- V náhradním odvětví
- Mezi různými nesouvisejícími odvětvími
distribuce, atd.
- Prodej často prostřednictvím mezičlánků
- Obchodní rozpětí (marže) = prodejná cena – nákupní cena (strategie obchodníka)
Vliv ceny na ostatní produkty podniku
- Nutné posuzovat u podniků vyrábějící pestrý sortiment produktů
- Substituční produkty (záměnné)
- Komplementární produkty (vázané)
Metody stanovení výše cen
Stanovení cen na základě nákladů
- Řada modifikací kalkulační metody
- kalkulace úplných x neúplných nákladů
a) Kalkulace úplných nákladů:
- rozdělení nákladů na kalkulační jednici
- přímé a nepřímé (režijní) náklady
Kalkulace ceny
- tradiční způsob rozvrhování režijních nákladů nevyhovuje - část fixních nákladů je spojena s činností podniku jako celku a nemá bezprostřední souvislost s jednotlivými druhy výrobků
- kalkulace úplných nákladů předpokládá znalost vyráběného množství jednotlivých druhů výrobků, bez znalosti množství je nutno oddíl fixních nákladů na výrobek a jejich rozdělení odhadovat
b) kalkulace neúplných nákladů
Cena stanovená na základě poptávky
- cena odvozená od hodnoty, kterou produktu přisuzují zákazníci
- různé vnímání ceny - cenově racionální, cenově orientované
vycházíme z koupěschopné poptávky a z ochoty zákazníků nakoupit daný produkt
činitelé působící na velikost poptávky:
- demografické proměnné
- kupní síla
- nákupní sklony
Reakce zákazníků na změny ceny
- poptávková funkce a poptávková křivka
- cenová pružnost ( elasticita) poptávky
- odvození objemu prodeje v závislosti na různé výši ceny
- vyjadřuje % změnu množství prodaných výrobků při % změně ceny
- předpoklad: preference zákazníků ani ceny ostatních výrobků se nemění
- negativní a pozitivní elasticita
- pružná a nepružná poptávka
- výpočet: E větší než1nebo menší než- 1 pružná
E = 1 jednotková
E od – 1 do 1 nepružná
- křížová cenová elasticita
- změna prodeje výrobku A při změně ceny výrobku B
- substituční a komplementární výrobky
cena chleba x spotřeba rohlíků
cena HW komponent x prodej počítačů
cena benzínu x využívání MHD
cena autobusové x vlakové jízdenky na trase Brno - Praha
cena automobilů x prodej benzínu
cena DVD přehrávačů x prodej disků
Stanovení cen na úrovni konkurence
vhodné zejména v odvětvích oligopolního charakteru a pro nediferencované výrobky (komodity) - ocel, dřevo, papír, hnojiva, bavlna, obilniny, ropa
základem ceny je cena ostatních (nejvýznamnějších) konkurentů
Analýza bodu zvratu
- Značí počet kusů, které je nutno prodat, aby tržby pokryly náklady.
Zisk = tržby – náklady
- Náklady – fixní, variabilní, celkové
Q = FN / (P-VN)
Možnosti stanovení cen nových výrobků