Prednasky_marketing-1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- „zahlcenost“ tradiční reklamou
- nové možnosti v direkt marketingu, práce s databázemi
Komunikační mix
- propagace, publicita, podpora prodeje, přímý marketing, osobní prodej.
Publicita
- je jakákoliv neplacená forma neosobní prezentace myšlenek, zboží nebo služeb.
- Jejím cílem je uvádět ve veřejnou známost různé aktivity, osobnosti, události apod.
Reklama
- jde o placenou formu neosobní prezentace a podpory produktu, služeb či myšlenek.
- Reklama je chápána jako propagace v užším slova smyslu, kterou podniky využívají k přesvědčovací komunikaci s cílovými kupujícími a veřejností.
- Je to účelové informování a ovlivňování pomocí nenucených prostředků.
- Mezi nejčastější příklady reklamy můžeme zařadit reklamu v TV, v rádiu, v tisku, venkovní reklamu (např. billboardy, vitríny, MHD vozidla), vlastní tištěné brožury, audiovizuální snímky.
- Obvykle značně finančně náročná.
- Cíle reklamy:
- stimulování prodeje výrobků a služeb
- zvyšování věrnosti zákazníků určité značce
- vytváření image výrobků
- Čtyři etapy vývoje reklamy (G.J. Tellis)
1) Válka za nezávislost – občanská válka
- Tři hlavní položky: půda, uprchlí otroci a přeprava
- Základní prostředky: plakáty, letáky a novinové inzeráty
2) První světová válka
- Největší změny na trzích = největší změny v reklamě
- Tvorba značek (názvy, obaly, design…)
- Média: časopisy, poštovní katalogy a noviny
- Vznik reklamních agentur
3) První – druhá světová válka
- Růst regulace v oblasti reklamy (masový marketing na patentní léky)
- Začátek systematického měření v oblasti reklamy
- Nástup rádia = první celonárodní médium
4) Druhá světová válka - …
- Velký ekonomický růst – realizace odložených nákupů
- Televize = klíčové celonárodní médium
- „…reklama se stále více stává vědou…“
- Nástup strategického marketingu: orientace na spotřebitele, segmentace, cílený marketing a positioning.
- Nástup integrované marketingové komunikace
Public Relations - PR
- Takový druh komunikačního působení společnosti na veřejnost, jehož posláním je vytvářet a udržovat pozitivní vztahy veřejnosti k podniku, jeho činnosti, výrobkům a službám.
- Důležitým znakem je důvěryhodnost.
- Cílem je vytváření pochopení pro činnost firmy, omezení negativních ohlasů na její aktivity atd.
- Kromě tohoto zaměření „navenek“ je součástí PR také působení dovnitř společnosti.
- Mezi ty nejvyhledávanější formy PR patří:
- působení na veletrzích,
- vydávání firemních časopisů,
- uveřejňování článků v tisku a rozhovorů v médiích,
- dokumentární filmy o produktech společnosti,
- sponzoring, charitativní projekty,
- uveřejňování výroční zprávy,
- pořádání odborných konferencí,
- využití politické lobby.
- je klíčovou součástí integrované marketingové komunikace, která spolu s technologickým pokrokem stále více nabývá na významu