Prednasky_marketing-1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
- Zapsané označení původu smí užívat pouze zapsaní uživatelé a nelze na ně poskytovat licenci.
Balení produktů
- Balení představuje činnosti spojené s navrhováním a výrobou obalů na produkty.
- Krabice nebo obaly výrobků = balení.
- Příklad: Old Spice
Primární balení – lahvička vody po holení
Sekundární balení – lahvička je v kartonové krabici
Přepravní balení – šest kartonových krabic s lahvičkami je umístěno do bedny z lepenky
Funkce obalu:
- ochrana proti vlhkosti a klimatickým vlivům
- ochrana proti poškození a odebrání obsahu
- usnadnění přepravy a skladování
- snadnost identifikace zboží
- usnadnění aplikace produktu a jeho dávkování
- u spotřebního zboží – komunikační funkce obalu (součástí je i funkce informační – informace o konkurenční výhodě, hodnotě produktu, užitcích a vlastnostech a informace předepsané konkrétními předpisy – jméno a adresa výrobce, datum výroby, minimální trvanlivost, složení, kalorická hodnota), snadné ukládání a předvádění zboží při samoobslužném prodeji
- pozor na předpisy patentové ochrany (např. jsou chráněny tvary některých láhví).
- značky Klasa, CzechMade, Bio výrobek
- řešení obalu (barevnost, grafika, motivy, kvalita materiálu) → mělo by korespondovat s cílovým image, pozicí výrobku a jeho značky u zákazníků
Jakost a marketing
- Marketingová orientace na poskytování hodnot, odpovídajících potřebám zákazníků a předčící konkurenci, odpovídá i současný systém managementu (SMJ) jakosti dle ISO norem řady 9000.
- Rozvoj komplexního řízení jakosti, které je zakotveno i do strategických pohledů podniku a orientuje se na spokojenost zákazníků (dle japonského pohledu J.M.Jurana).
- Podle ISO norem je jakost definována jako soubor vlastností produktu, které mají vliv na jeho schopnost uspokojit potřeby zákazníka.
- U hmotných produktů jsou to především vlastnosti samotného výrobku jako: technické a funkční vlastnosti, bezpečnost, spolehlivost, ekologické, ekonomika provozu, trvanlivost a životnost, atd.
- Další parametry spojené s prodejem: schopnost dodat včas, ve správném množství, na správné místo a poskytnout servis.
- Získání certifikací je konkurenční výhodou, často i nutností.
Důraz i na ekologické nároky na výrobu a dopady na okolí
Přednáška 5 29.3.2007
Marketingový mix- Price / Cena
Cena jako nástroj marketingové strategie a taktiky
Význam ceny
- Jediný prvek MM vytvářející příjmy pro podnik.
- Důležitá pro zákazníky – určuje množství pen. prostředků, jichž se musí zříci.
- Psychologické aspekty ceny.
- Prvek konkurenčního boje.
- Cena nemusí být vždy vyjádřena v peněžní formě.
Důležitost vnímání a prožívání cen spotřebiteli
- Prožívání ceny v rovině „levný-drahý“
- Prožívání výhody – „výhodné ceny“
- Prožívání kvality