Prednasky_marketing-1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Spokojenost zákazníků
- Spokojenost s výrobky
- Spokojenost se službami
- doprovázejícími prodej
- poskytování služeb
Rozdělení produktů (výrobků a služeb) podle „obsahu“ hmotné složky
- „hmatatelné“ zboží - potraviny, zubní pasty, cigarety (minimum doprovodných služeb)
- zboží s doprovodnými službami - prodej nábytku s dopravou a montáží, prodej pračky s odkoupením staré a s jejím odvozem a likvidací
- služba s doprovodnými výrobky a službami - služby v cestovním ruchu
- „čistá“ služba - právní poradenství, daňové poradenství, lékařská diagnóza
Rozdíly v řízení kvality výrobků a služeb
kvalita výrobků
- „hmatatelná“ kvalita
- většinou měřitelná
nekvalitní výrobek lze reklamovat, vrátit, výrobce může poskytnout bezvadné plnění
kvalita služby
- nehmatatelná povaha služeb
ò
- obtížně měřitelná
- podmíněnost úrovně kvality (segmentace, homogennost)
nekvalitní služba nemá alternativu - služba musí být „v pořádku“ hned napoprvé
důležitost prvního dojmu a osobního kontaktu (service encounters)
Služby doprovázející výrobky
„Bezstarostnost“
- způsob dodání zboží a možnost jeho opravy
- vyzkoušení výrobku
- obdržení bezchybné faktury
- záruční servis
(mohu se spolehnout na to, že výrobek bude včas a v pořádku dodán, spolu se všemi potřebnými doklady )
„Přidaná hodnota“
- pomoc při řešení problémů
- finanční podpora – platební podmínky, získání úvěru
- zaškolení personálu
- rychlost a flexibilita
Metody pro měření kvality služeb / spokojenosti zákazníků
Bariery orientace na zákazníka
- Nedostatečné uvědomění si důležitosti spokojenosti zákazníků
- Organizační bariery
- Nevhodná firemní kultura
- Nesprávné přístupy k zákaznickým službám
- Nedostatečné zapojení pracovníků
Důvody přechodu ke konkurenci
Výzkum spokojenosti zákazníků
Přínosy:
- Zvýšení prodeje
- Udržení stávajících zákazníků
- Informace pro management
- snížení nákladů na podporu zákazníků
- Omezení stížností ze strany zákazníků
- náklady na získání nového zákazníka 5 - 10 x vyšší, než na udržení si stávajícího
- 96 % nespokojených zákazníků si nestěžuje svému dodavateli (prodejně, výrobci), ale stěžují si dalším zákazníkům
Klasifikace metod pro měření kvality
a) interní charakteristiky - procesy používané v rámci výrobního procesu/procesu poskytování služeb
b) externí charakteristiky - zahrnuje procedury, které probíhají vně společnosti, hodnocení prováděná “očima” zákazníků
- metody se signální funkcí - vhodné pro zachytávání signálů o situaci na trhu
- metody pro plánování - poskytují podrobné výsledky pro sestavování marketingových plánů
- metody pro monitorování - vhodné pro zachycení vývoje
Metody se signální funkcí
- registrace stížností