prednasky-2016-2017
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
66
17. SPOLUPRÁCE NA TRHU CESTOVNÍHO RUCHU A
FRANCHISING - účastníci cestovního ruchu vnímají svůj pobyt jako celek, který zahrnuje všechny zážitky a
zkušenosti ze spotřebování služeb.
- představu o cílovém místě si vytvářejí podle celkového dojmu
- k tomu, aby tento systém fungoval, je třeba vyvinout spolupráci na trhu cestovního ruchu
- za spolupráci lze považovat součinnost dvou a více subjektů zainteresovaných na rozvoji cestovního
ruchu či na poskytování služeb s cestovním ruchem spojených
- spolupráce by vždy měla být výhodná pro obě strany (win-win)
PODNIKATELSKÉ PROSTŘEDÍ - globalizace
• 4 globální síly: nákladová, tržní, vládní, konkurenční
• 5 globálních strategií: spolupráce, služby, marketing, lokalizace aktivit, konkurenční strategie
- technologický rozvoj ICT
- změny zákaznického chování
- měnící se prostředí - podniky musejí zůstat konkurenceschopné
- využívané modely:
• vstup podniku na nový trh
• spojování společností, akvizice nebo holdingy s podnikem působícím v příjmové destinaci
• spolupráce aliancí s podniky z vysílajících destinací
- kooperující modely v odvětví cestovního ruchu nejsou typické jen pro podniky, ale jsou využívány i
destinacemi
Důvody ke spolupráci
• externí - riziko, kulturní rozdíly, rozvinutost ekonomiky, budoucí zahraniční investice
• interní - velikost firmy, zahraniční zkušenosti, kompetence, strategie, kontrola
Iniciátoři spolupráce - lokálně řízená, tzv. bottom-up, odspodu vzniklá spolupráce, kde je nutná lepší spolupráce a
koordinace aktivit.
- politicky řízená, tzv. top-down, shora vzniklá spolupráce, kde považuje centrální úroveň spolupráci
za dobrou cestu k řešení určitého druhu problému.
- podpůrně (stimulačně) řízená, kde jsou zdroje nabízeny za daným účelem (např. program partnerství
Evropské Komise)