prednasky-2016-2017
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• U destinací hovoříme o partnerství
Koncentrace znamená slučování podniků cestovního ruchu
• Dochází k hospodářskému i kapitálovému propojování (někdy mluvíme o integraci -
propojování)
POJEM „KOOPKURENCE“ - někdy také „kooperence“
= kooperace + konkurence
- spojení se např. na poli marketingu pro přilákání turistů a následně jejich konkurenční rozdělení v
rámci destinace
- často se konkurenti spojují pro vývoj nových produktů, obsazování nových trhů apod.
SDRUŽOVÁNÍ PODNIKŮ JAKO REAKCE NA PROJEVY GLOBALIZACE - podniky nejsou schopny odolat tlaku konkurence bez adekvátní reakce
- proto sdružování do:
• shluků
• sítí
• aliancí
68
KOOPERAČNÍ SYSTÉMY CESTOVNÍHO RUCHU
- homogenní systémy – podniky se sdružují na stejné úrovni
- spolupracují ve stejném oboru
- např. hotelové, restaurační a další řetězce
- horizontální spolupráce na trhu CR
• dobrovolné řetězce – různé organizační formy
• společná značka, společný marketing, společné rezervační systémy, často franchisa, jednotný
image řetězce
- řetězce (druh propojení):
• franchisa
• manažerská smlouva
• dobrovolné sdružení
• integrované sítě
HOTELY – PROPOJOVÁNÍ A SPOLUPRÁCE
• Individuálně provozované hotely
• Hotelové skupiny
• Hotelový řetězec
• Hotelová síť
Hotelová skupina - určitý počet hotelů vzájemně spojených spíše právně-organizačními vztahy, obvykle vlastnicky
- často společný marketing, rezervační systémy
- hotelové skupiny mohou provozovat více značek (brandů) – např. Hilton hotels
- hotelová skupina Accor, Vienna International
- výhody:
• Finanční
• Marketingové
• Všeobecná důvěra – banky, lidé, dodavatelé
• Výhody v oblasti nákupu