prednasky-2016-2017
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Další příklady homogenních kooperačních systémů
• Strategické aliance – např. letecké společnosti hotelové aliance – Movenpick, Radisson, SAS
International
• Restaurační řetězce – např. McDonalds (firma a frančízanti), P.U.B. (frančízový systém),
Švejk restaurant…
• Destinace – Best of the Alps – www.bestofthealps.com
• Autobusová doprava – Eurolines (značka)
Strategická aliance - způsob, jak využívat trhy, podílet se o rizika a zabránit případnému převzetí kontroly nad podnikem
nepřátelskou společností.
- strategické aliance zahrnují celý hodnotový řetězec a jeho jednotlivé články.
- výhody plynoucí ze synergie spojení mohou realizovat firmy všech velikostí.
- maximalizace tržního podílu, redukce kapitálových investic
- partnerství je integrální součástí strategických aliancí
- společný cíl – nezávislost-spolupráce
Příčiny budování strategických aliancí - poměrně nízká úspěšnost fúzí (vlastnické propojení=koncentrace) nutí podniky hledat jiné formy
spolupráce s partnery, které by jim umožnily lépe reagovat na neustále rostoucí požadavky zákazníků- v nich jsou slabé stránky jednoho partnera kompenzovány silnými stránkami partnera druhého
Aliance leteckých společností
• Sky Team (Air France-KLM)
• Star Alliance (Lufthansa)
70
• Oneworld (British Airways)
Důvody vzniku strategických aliancí
• Teorie efektivnosti (finanční synergie, operační synergie, synergie managementu)
• Teorie monopolu (fúze, joint venture) – financování vstupu na nové trhy, omezení
konkurence, vytvoření vstupních bariér
• Teorie hodnoty
• Teorie empire building (snaha manažerů primárně uspokojit své zájmy)
• Procesní teorie (propojování slabých a silných stránek v hodnotovém řetězci)