PORADENSTVÍ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Metody nedirektivní
o
dospělí nechtějí být poučováni, založeny na principu sdílení
o
poradce klienta vyslechne, projeví zájem a porozumění
o
konečné řešení je na klientovi
Metoda koučování (viz. další otázka)
Metoda mentorování (Mentoring) (viz. další otázka)
o
poskytování rad, učení příkladem
o
mentor není přidělen na rozdíl od kouče (vzdělávaný si mentora vybírá sám)
Metoda Counselling (viz. další otázka)
o
krátkodobé konzultace pro zlepšení pracovního výkonu
Model DOTS - Decision Learning – rozhodování
- Opportunity Awareness – znalost příležitostí
- Transition Learning – přijímání změn
- Self Awareness – sebeuvědomění
Fáze Rozhodování se týká učení procesu rozhodování a přijímání kariérních rozhodnutí.
Znalost příležitostí se vztahuje k získávání informací. Fáze Přijímání změn se týká
uskutečňování akčního plánu. Sebeuvědomění se pak vztahuje k náhledu na osobní
potenciál a uvědomění si vlastních možností a limitů. V praxi se setkáme s pořadím S-O-D-T.
To také logicky mapuje poradenský proces, kde na začátku je analýza potřeb klienta a jeho
potenciálu, následuje fáze, kdy klient získává informace o sobě například na základě
diagnostiky, o možnostech na trhu práce apod. Pak se dostáváme do fáze rozhodovací a
nakonec přichází fáze, kdy klient přijímá opatření a podniká naplánované kroky.
FORMY nejčastěji využívané formy:
exkurze – řízené pozorování
polní dny, dny nové techniky, návštěvy laboratoří či univerzit, výzkumných ústavů