Průvodce psychologií osobnosti a sociální psychologií 2
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Každý člověk má pro určitý typ činnosti jinou úroveň motivace, kdy je schopen podávat svůj nejlepší výkon. Mluvíme o optimální úrovni motivace, protože jedinec podává nejlepší – optimální výkon.
Ve spánku je za normálních okolností, úroveň aktivace minimální, jedinec uspokojuje svojí potřebu odpočinku není motivován k vnější aktivitě. Po probuzení začíná postupně pociťovat svoje potřeby, je motivován k jejich uspokojování, aktivace zvyšuje až na nejlepší úroveň pro uvažovaný výkon. Pokud zůstává naše motivace přiměřená, optimální, jsme schopni podávat nejlepší výkon, snažíme se a jde nám to dobře. Pokud se ale motivace dále zvyšuje, např. pociťujeme sociální tlak, abychom rychleji a lépe pracovali, narůstá vnitřní napětí, protože již nejsme schopni podávat lepší výkon. S narůstajícím napětím začneme dělat více chyb, nejsme již schopni koncentrovat dostatečně pozornost, dochází k desintegraci psychických a později i fyzických výkonů. Třeba při důležitém setkání “máme tak velkou trému”, že nejsme schopni logicky uvažovat a souvisle mluvit, zakopneme, padají nám předměty z rukou atd., takže podáme výkon mnohem horší, než když nám o nic nejde.
Vztah aktivační úrovně a efektivnosti výkonu ukazuje následující schéma:
Psychické výkony jsou citlivější a dříve se zhoršuje jejich úroveň při překročení optimální motivační úrovně, ale i fyzické výkony se mohou zhoršit při jejím překročení /ve vrcholovém sportu hraje psychika hráčů velkou roli, nebo obyčejní lidé v situacích krajního ohrožení-někdo “ztuhne hrůzou, podlomí se mu kolena”/. Je nutné si uvědomit, že optimální motivační úroveň je proměnlivá, závislá nejen motivaci samotné, ale i na osobnosti jedince, zvláště na temperamentu, charakteru a jeho schopnostech v oblasti daného výkonu.
Někdy končí motivační proces dosažením cíle a poklesem motivačního napětí, což prožíváme jako uspokojení, radost, nebo si oddechneme a pociťujeme úlevu, pokud se nám podařilo vyhnout se averzivnímu podnětu. Často je ale naše úsilí o dosažení cíle zmařeno vnějšími nebo i vnitřní překážkami, dojde ke frustraci. V průběhu života si jedinec osvojuje způsoby, jak překovávat překážky, jak se vyrovnávat s odkladem splnění svých cílů a jak se rozhodovat při konfliktech cílů. Tyto způsoby se stávají pro jedince výrazným osobnostním znakem a do určité míry se podílejí na jeho úspěšnosti či neúspěšnosti v jeho vyrovnávání se s nároky života.
Pojem frustrace má /Balcar,1983/ v psychologii dvojí význam, označuje buď vnější situaci, v níž člověku něco brání dosáhnout cíle nebo jí můžeme chápat, jako vnitřní stav a prožívání této vnější situace.
Základním druhem frustrace je nedostatek předmětu k uspokojení motivace v dostupném prostředí, někdy se užívá pro tuto situaci i pojem deprivace /citová deprivace u opuštěných a zanedbávaných dětí, smyslová deprivace – třeba zraková u dětí od narození slepých, nebo v experimentálních situacích, jídlo v oblastech hladovějících zemí Afriky nebo máme chuť na třešně, je prosinec a zrovna nejsou nikde blízko zralé - cíl není v mém dosahu./.