Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Průvodce psychologií osobnosti a sociální psychologií 2

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (379 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

A teď zpátky k předsudkům, a jejich motivačním účinkům na jedince. Lidé si velmi snadno utvoří předsudky o jiných skupinách jedinců, podle jednoho znaku /barva pleti, náboženství, barva vlasů, pohlaví, sex orientace, výše platů!,

počet prodělaných manželství/ vždy to pak vede spíše k problémům mezi lidmi, než ke klidu ve světe.

Podle rozsáhlé učebnice psychologie, přeložené a opakovaně vydávané i v češtině, /Atkinsonová, 1995/, je všeobecně známý rozdíl mezi emocemi a motivy ten, že emoce jsou spouštěny zvnějšku, vnějšími událostmi ke kterým emocionální reakce směřují. Naproti tomu motivy jsou aktivovány vnitřními událostmi /např. homeostatická nerovnováha/ a směřují přirozeně ke konkrétním objektům v prostředí /jídlo, voda, partner/. Tyto rozdíly nepovažuje za absolutní, vnější zdroj může spustit motiv /zahlédnutí jídla vyvolá hlad/ a emoce doprovázejí motivační proces /naopak velký hlad vyvolá emoce/. Toto pojetí se v teoretickém základu mírně odlišuje od pojetí autorů, které jsme uvedli výše. Zmiňuji se o něm záměrně, protože teorií motivace je velké množství a celé monografie byly věnovány pokusům o jejich utřídění, je na studentech, aby pokud mají zájem si prostudovali a porovnávali jednotlivá pojetí.

Pro potřeby výuky našeho předmětu je nutný jednotný, jednodušší přístup a proto vycházíme z oblíbené, přehledné a široce používané teorie hierarchie potřeb podle Maslowa./viz. kap.2.5-humanistická psychologie/

Otázky ke kapitole:

1. Jak vzniká motivace?

2. Co prožíváme v průběhu motivačního procesu?

3. Hierarchie potřeb podle Maslowa teorie a v praxi.

4. Optimální motivační úroveň.

5. Základní emoce.

6. Jak vzniká frustrace?

Literatura:

Atkinsonová, R. L., Atkinson, R. C.: Psychologie.Victoria publishing, a. s., Praha 1995

Birkenbihlová, Vera F.: Umění komunikace. Aktuell.Bratislava 1999

Čáp, J.: Psychologie výchovy a vyučování. Univerzita Karlova, Praha 1997

Čapek, K.: Povídky z jedné kapsy. Aventinum, Praha 1929

Nakonečný, M,: Základní otázky psychologie. SPN, Praha 1968

Veltrubská, I., Chamoutová, K.: Duševní zdraví, skriptum PEF ČZU, Praha 1998

13. Stres

V této kapitole se budeme zabývat stresem, abychom pochopili mechanismy, které jsou našemu zdraví nejen psychice, nepřátelské.

Stres (zátěž, tlak, tíseň) v pojetí anglické autorky Alix Kirstové (1996), nás provází od počátku života, dokonce ještě před narozením. Jako vnitřní část naší reakce na jakoukoliv zátěž či podnět, je pozitivní hybnou silou , pomáhá nám přežít, dodává dynamiku , podle níž rozlišujeme mezi aktivním plodným životem a pouhou pasivní existencí. Tím, že stres spoluutváří náš způsob života, stanovuje tempo a určuje rytmus, jímž žijeme, může představovat podnět nezbytný k aktivaci, bez ohledu na to, zda touto akcí je milování, dirigování orchestru, běžecký závod, útěk před požárem nebo povodní, či úsilí stihnout stanovený termín.

Témata, do kterých materiál patří