Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VFS_ZS16_Sokol_texty

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (111.48 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Ničím nevyvolané, nevyprovokované jednání si jednající zřejmě dobře rozmyslel, proto je pokládáme za svobodné a to znamená, že jeho původce za něj nese plnou odpovědnost. To vědí už docela malé děti a přistiženy při něčem, vždycky se snaží svalit ji na někoho jiného: »To on si začal.« Protože větší odpovědnost má skutečně ten, kdo »začal«, v dobrém i špatném. Docela podobné spory se vedou i mezi státy a skupinami v konfliktech, protože kdo s konfliktem začal, zasluhuje potrestání. Jindy naopak se lidé přou o to, kdo s jistou myšlenkou přišel první, kdo je jejím původcem a vynálezcem. Proto je důležité si stále připomínat, že čistá reakce je u člověka spíše výjimkou a i ten, kdo »nezačal«, může třeba průběh sporu nebo konfliktu velice ovlivnit. I když třeba urážky, rány a kopance jen vrací, přece jen také jedná, resp. měl by jednat, a nese tedy také svůj díl odpovědnosti.

Moje svoboda, kterou zakouším jako cosi vnitřního, je pro mne samého většinou příjemná a cenná a dává mi do ruky značné výhody, například právě v tom, že můj případný protivník do poslední chvíle neví, co udělám. Ze stejného důvodu ovšem může být svoboda druhých, kterou vnímám jako vnější, jako jejich možnosti a volnost, pro mne překážkou, nesnází, nebezpečím. Proto se lidé, zejména výše postavení a vládnoucí, odjakživa pokoušeli rozšiřovat svoji svobodu a omezovat svobodu těch druhých. Co může člověku víc lichotit než možnost »přebíjet« svobodu ostatních? Je tu vůbec něco, co by mohlo tento přirozený sklon omezit a usměrnit, zajistit, aby nedocházelo ke katastrofám? Anebo je svoboda nutně zdrojem chaosu ve společnosti, konfliktů a bojů všech proti všem, kde nakonec vyhraje ten drzejší a s menšími zábranami - a mají tedy pravdu ti, kdo svobodu ztotožňují s anarchií a člověku ji vůbec nechtějí přiznat?

Jak jsme právě viděli, je svoboda především jaksi omezena už sama v sobě: svobodné je jen takové jednání, které se dělá s jistým odstupem, s chladnou hlavou. Odtud stará rada »počítat do deseti«. Člověk, který jen reaguje, udělá, co mu první napadne a čím si vyleje zlost, není svobodný: dělá, co musí. Že svoboda znamená hlavně přemožení »vášní« je hlavní téma pozdní antické filosofie, zejména stoické, odkud toto téma převzalo také křesťanství. Svoboda je tak úzce spojena s rozvahou a rozumem a i vzdělávání je v antickém pojetí právě vzděláváním ke svobodě.

Jednání je dále svobodné právě a jen tehdy, když s sebou nese odpovědnost jednajícího: »já za to ručím«. Uličník, který počmárá bílou zeď a uteče, nejedná jako svobodný člověk - ať je mu patnáct nebo padesát. Tím svoboda souvisí s nějakým »já«, které si pamatuje a které si přičítá i vzdálenější důsledky svých činů. Tato souvislost je pochopitelně daleko méně příjemná, zvlášť ve chvíli, kdy se jí někdo jiný dovolává. Odpovědnost a důsledky jsou také hlavní důvod, proč se člověk své svobody často obává a někdy se jí dobrovolně a rád vzdá.

Témata, do kterých materiál patří