VFS_ZS16_Sokol_texty
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Jen první tah bílého je zcela »svobodný«, všechny další jsou už zčásti vynuceny tahy soupeře. Začátek dává tedy hráči jistou výhodu - nápadnou třeba v tenisu (servis), kde jsou proto pravidla pro servírování zvláště omezující. Tuto výhodu pak pravidla vyrovnávají tím, že hráči začínají střídavě a případně ještě »rotují« jako v odbíjené a pod. Mluvili jsme už o střetávání svobod i o tom, jak člověk touží prosadit svoji svobodu proti druhému, případně jeho svobodu »přebít«. Právě tuto stránku konfliktu a boje soupeřivé hry vystihují a jejich obliba svědčí o tom, s jakým úspěchem. S využitím příznivých okolností hry jako takové, to jest ve spravedlivém prostředí a bez trvalých následků, si tak lidé mohou neustále prožívat a cvičit jeden ze základních rysů své existence, totiž střetávání svobod, které na sebe narážejí a navzájem se omezují. Na tom nám často záleží ještě víc než na vítězství: kdo si chce »dobře zahrát«, vybere si vyrovnaného soupeře a ne začátečníka nebo nešiku, kterého by snadno porazil. Kdo chce vyhrát, musí jistě něco umět, ale musí mít navíc ještě štěstí: tuto nesmírně důležitou stránku zdůrazňují tzv. hazardní hry. A konečně si ve hře člověk zvyká nejen slavně vítězit, ale také důstojně prohrávat.
Otázky:
- Jaký je rozdíl mezi chováním, jednáním a reakcí?
- Vysvětlete rozdíl mezi příčinou a účelem, cílem!
- Co je pro lidské jednání charakteristické?
- Jak hodnotíte názor, že svoboda není možná, protože nikdo nemůže dělat co chce? Má smysl spojení »absolutní svoboda«?
- Vyložte, proč svoboda nemůže znamenat libovůli!
- Proč se lidé svobody bojí? Proč se jí vzdávají?
- Najděte příklady, kdy se chceme svobody zbavit! Jak to děláme?
- Proč asi začalo nevědomí tolik řádit právě ve Freudově době a právě v městských vrstvách?
- Co má dětské hraní společné se sportovními hrami?
- Jaké rysy hry najdete na divadelní hře, na hře houslisty nebo karbaníka?
- Co všechno říká hra o povaze lidské svobody?
- Kde ještě se lidem podařilo zavést pravidla, případně soudce?
- Čím to, že pravidla necítíme ve hře jako omezení? Jaká musejí být, aby svobodnost hry podporovala, a ne omezovala?
- Uveďte různé příklady herní »spravedlnosti«!
6. Čas
»Když se mne nikdo neptá, vím dobře, co je čas; když se mne někdo zeptá, nevím, co bych odpověděl«, napsal o čase velký křesťanský filosof Augustin. Po patnácti stoletích platí jeho slova stejně jako tehdy. Čas je něco tak samozřejmého a triviálního, že člověka až rozzlobí, že nedovede říci, co to je. Mluvili jsme už o »přítomném čase« v gramatice, v rozhlase bývá »přesný čas«, sportovci znají »nejlepší čas roku« a mnozí z nás »mají na všechno dost času«. Dospělý člověk většinou »nemá čas«, staří lidé vzpomínají na »zlaté časy« a slýcháme také, že na něco ještě není »pravý čas«. Co to všechno znamená? Je to totéž? Sotva. Ale má to vůbec něco společného?