Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




VFS_ZS16_Sokol_texty

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (111.48 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Vědomí konečnosti našeho života dává našemu času a časovosti charakteristický ráz. Obraz nebo tvar musí být konečný a omezený, abychom ho vůbec mohli spatřit jako tvar, to jest přehlédnout jedním pohledem a vidět najednou, kdežto nekonečná může být jen přímka nebo ornament. Podobně teprve konečnost života dovoluje, abychom se mu pokusili dát nějakou celkovou podobu a tvar, dokonce nás k tomu vybízí a zavazuje. Je-li život konečný, měli bychom ho jako konečný také zvládnout, snažit se, aby se stával jedním celkem, jedním tvarem, nebo přesněji - protože se jedná o tvar časový - jedním příběhem. S paradoxní skutečností, že právě omezení nejvíce stimuluje lidskou tvořivost, jsme se ostatně už setkali. Co by to všechno mohlo v konkrétní podobě znamenat, naznačíme docela prostým příkladem.

Má-li být život jedním celkem, měl by být tak či onak vcelku stále přítomen. Jednodušeji řečeno, člověk by se měl znát k celé své minulosti a i do budoucna vždycky jednat tak, aby se k tomuto jednání mohl bez uzardění přiznat: aby se každé jednání řadilo do jednoho příběhu života. To samozřejmě neznamená, že by život měl probíhat jako podle pravítka od začátku až do konce: příběh není úsečka, nýbrž zápletka a drama. Některé věci by ho však měly držet pohromadě. Jednou z nich je dané slovo. Člověk, který drží slovo, uznává platnost něčeho, co vlastně už dávno minulo. Je to však jeho slovo a patří do příběhu jeho života, proto v něm také platí. V minulosti každého z nás jsou činy, které bychom tam velice rádi neviděli. Ale staly se a co víc - my jsme je udělali. Chceme-li, aby náš život byl příběhem, musíme se k nim přiznávat a umět si přičítat i jejich následky: to je vlastní význam pěkného českého slova »příčetný«. A i když nás minulost sebevíc mrzí, nemůžeme ji odbýt s klasikem: »Čo bolo, to bolo; terazky...«

Možná jste si všimli, jak náš výklad času neustále zabíhá do výkladu jednání, života, lidské existence. To není omyl ani náhoda. Podle Heideggera není přesné říkat, že žijeme »v čase«: spíš je to tak, že náš život je časem. Připadá vám to podivné? Řada docela běžných skutečností však svědčí spíš o tom, že se nemýlil. Tak člověk, který říká, že na to a ono »nemá čas«, tím jistě nemyslí, že by nevěděl, kolik je hodin, nebo že by ztratil pojem času. Říká naopak velmi jednoduše, že na to a ono nenajde ve svém životě (nebo civilněji: ve svém diáři) volné místo. Že takovou část svého života této věci nemůže nebo nechce věnovat. Z podobné úvahy vychází i novodobý zvyk trestat zločince »odnětím svobody« na určitou dobu. Za starých časů se zločiny trestaly smrtí anebo třeba useknutím ruky. Časem to lidem v Evropě připadlo barbarské a místo zbavování části těla začali trestat konfiskováním části života: tří měsíců nebo deseti let. Ale to, co opisujeme jako »odnětí svobody«, je ve skutečnosti zabavení kusu života. Pověstné americké »čas jsou peníze« také nemyslí, že by z hodin padaly pětikoruny. Myslí právě to, že svůj čas, kus svého života, můžeme různým způsobem zpeněžit - a všichni to tak děláme. Značnou část svého života prodáváme zaměstnavatelům a děláme v ní věci, které bychom jinak nedělali, abychom zbytek mohli věnovat tomu, čemu sami chceme - například právě hře, kde čas nejsou peníze.

Témata, do kterých materiál patří